دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه زبان و ادبیات عربی
تحلیل محتوایی نمایشنامه های صلاح عبدالصبور
استاد راهنما
دکتر فرهاد رجبی
استاد مشاور
دکتر سیده اکرم رخشندهنیا
اسفند1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
1-2- بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………3
1-3- فرضیه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………4
1-4- هدف از اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-5- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-6- روش پژوهش و مراحل انجام پایان نامه………………………………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم : نمایشنامه نویسی
2-1- نمایشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
2-2- عناصر هنر نمایشنامه نویسی………………………………………………………………………………………………………………………………11
2-2-1- گفتگو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..11
2-2-2- شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………12
2-2-3- حادثه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………14
2-2-4- کشمکش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15
2-2-5- حرکت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….16
2-2-6- محیط……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
2-2-7- فکر یا ایده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….17
2-2-8- بافت و ریخت داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………….18
2-3- مهمترین انواع نمایشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-3-1- کمدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..20
2-3-2- تراژدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21
2-4- نمایشنامه عربی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
2-4-1- نمایشنامه عربی قبل از عصر نهضت………………………………………………………………………………………………………………….22
2-4-2- نمایشنامه عربی بعد از نهضت جدید………………………………………………………………………………………………………………..26
2-4-3- پیشگامان نمایش عربی در عصر نهضت…………………………………………………………………………………………………………….27
– مارون النقاش مؤسس نمایش عربی…………………………………………………………………………………………………………………………….28
– أبوخلیل قبانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….29
– یعقوب صنوع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….30
2-4-4- نمایشنامه در قرن 20……………………………………………………………………………………………………………………………………..31
2-5- آغاز دوران معاصر نمایشنامه نویسی در مصر……………………………………………………………………………………………………..35
2-6- نمایشنامه شعری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….37
فصل سوم : نگاهی به زندگی و ادبیات صلاح عبدالصبور
3-1- صلاح عبدالصبور در گذرگاه حیات وادبیات………………………………………………………………………………………………………43
3-2- نمایشنامههای صلاح عبدالصبور…………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-2-1-بعد أن یموت الملک………………………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-2-1-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه بعد أن یموت الملک…………………………………………………………………………………….49
– پادشاه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..49
– ملکه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49
– شاعر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
3-2-2- مأساه الحلاج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
3-2-2-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مأساه الحلاج……………………………………………………………………………………………….52
– حلاج……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
– شبلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52
– حاکمان جور……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52
3-2-3- لیلی و المجنون………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3-2-3-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه لیلی و المجنون……………………………………………………………………………………………55
– سعید………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55
– لیلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
– استاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55
– زیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56
– حسان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….56
3-2-4- الأمیره تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56
3-2-4-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه الأمیره تنتظر………………………………………………………………………………………………..58
– شاهزاده خانم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
– قرندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
– سمندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………58
3-2-5- مسافر لیل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
3-2-5-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مسافر لیل……………………………………………………………………………………………………59
– مسافر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
– بلیط فروش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 59
– راوی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 60
فصل چهارم : نمایشنامههای صلاح عبدالصبور و میراثهای غربی و عربی
تأثیرپذیریهای صلاح عبدالصبور در نمایشنامههایش…………………………………………………………………………………………………..62
4-1-تأثیرپذیری عبدالصبور از آثار به ویژه نمایشنامههای غربی(دوره جدید)………………………………………………………………..63
4-1-1- نمایشنامهی مأساه الحلاج………………………………………………………………………………………………………………………………..63
4-1-2- نمایشنامهی مسافر لیل…………………………………………………………………………………………………………………………………….66
4-1-3- نمایشنامهی لیلی و المجنون…………………………………………………………………………………………………………………………….68
4-1-4- نمایشنامهی الأمیره تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………72
4-2- تأثیرپذیریهای عبدالصبور از فرهنگ و ادبیات قدیم و معاصر عربی…………………………………………………………………….73
4-2-1- میراث تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….73
4-2-2- میراث ملی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….77
4-2-3- میراث دینی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..80
4-2-4- میراث صوفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………85
4-2-5- میراث ادبی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
فصل پنجم : مضامین نمایشنامههای صلاح عبدالصبور
5-1- فقر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..94
5-2- التزام و پایبندی متفکران…………………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-3- فساد و ظلم و ستم حاکمان(بیعدالتی رایج در جامعه)………………………………………………………………………………………….107
5-4- عشق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………110
5-5- آزادی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..117
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 123
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..125
منابع عربی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..127
مجلات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….129
چکیده
ادبیات از دیرباز جلوهگاه اندیشه، آرمان، فرهنگ، تجارب و روحیات یک ادیب بوده است. امروزه آثار ادبی به صورت مستقیم یا در قالب رمز و اشاره، در حقیقت بیانگر عواطف، آگاهیها، افکار و تجربیات نویسندگانش است. آنها با قدرت اندیشه و قوهی تخیل و به کارگیری بدیع زبان، جلوه و معنای خاصی به زبان میبخشند و با نفوذ در فکر و جان خواننده آنها را در غمها و شادیهایشان شریک میکنند. در واقع برخی از آثار ادبی میتواند صادقترین ترسیم کنندهی زندگی فردی و اجتماعی و دغدغه های صاحب اثر باشد. ادبیات معاصر عربی، دربردارندهی مفاهیمی نو است که نتیجه پیشرفت تمدن بشری است.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 874
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0