وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایاننامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری
عنوان پایان نامه نظری
بررسی نقش مایه های هندسی در نشانه های انتزاعی دهه 70 و 80 ایران
استاد راهنمای نظری و عملی و مشاور
محسن حسنپور
عنوان پایان نامه عملی
طراحی 15 نشانه با استفاده از نقشمایههای هندسی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول: کلیات
1-1 تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئلهی پژوهشی ……………………………………………………………………………. 3
1-2 پرسشهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………… 5
1-3 فرضیههای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………. 5
1-4 اهداف و ارزش نظری پژوهش ………………………………………………………………………………….. 5
1-5 سابقه، پیشینه و ادبیات نظری پژوهش ……………………………………………………………………………… 6
1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 13
1-6-1 روش ………………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-6-2 ابزار …………………………………………………………………………………………………………………. 13
1-6-3 شیوه تجزیه و تحلیل ……………………………………………………………………………………………….. 13
1-7 معرفی جامعه آماری و نمونهها ……………………………………………………………………………………………… 14
1-8 محدودیتهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………….. 14
ل دوم: تعریف نشانه و انواع آن
2-1 تعریف واژه نشانه …………………………………………………………………………………………………………. 16
2-2 بازنمایی در نشانه از چشمانداز نشانه شناسی ………………………………………………………………………………… 17
2-3 هویت چیست؟ ……………………………………………………………………………………………………………. 20
2-4 نشانه در گرافیک ………………………………………………………………………………………………………. 23
2-5 انواع گوناگون نشانه …………………………………………………………………………………………….. 25
2-5-1 نشانه نوشتاری …………………………………………………………………………………………….. 26
2-5-2 نشانه شمایلی …………………………………………………………………………………………….. 30
2-5-2-1 دال و مدلول ……………………………………………………………………………………… 32
2-5-2-2 انواع رابطه دال و مدلول در نشانههای شمایلی ………………………………………… 34
2-5-2-3 نشانهی نمایهای …………………………………………………………………………………… 36
2-5-2-4 نشانهی شمایلی ……………………………………………………………………………………. 38
2-5-2-5 نشانهی نمادین ………………………………………………………………………………………. 39
2-5-3 نشانه تلفیقی ……………………………………………………………………………………………. 43
2-5-3-1 رابطهی همجواری ………………………………………………………………………………… 43
2-5-3-2 رابطهی تثبیت کننده …………………………………………………………………………. 45
2-5-3-3 رابطهی تقویت کننده ……………………………………………………………………. 46
2-6 عناصر طراحی نشانه ……………………………………………………………………………… 47
2-7 زیبایشناختی گرافیکی نشانهها ……………………………………………………………. 49
2-7-1 وحدت شکل ……………………………………………………………………………… 50
2-7-2 زیبایی ……………………………………………………………………………………………… 51
2-7-3 تعادل و توازن ………………………………………………………………………………………. 52
2-7-4 تناسبات …………………………………………………………………………………………………. 54
2-7-5 ضرب آهنگ ………………………………………………………………………………… 56
فصل سوم: بررسی نقشمایههای ایرانی
3-1 تعریف نقشمایه ……………………………………………………………………………….. 58
3-2 طبقهبندی نقشمایهها ……………………………………………………………………………………………… 63
3-2-1 مروری بر هنر ایران قبل از اسلام ………………………………………………………………………………………………. 66
3-2-1-1 طبقهبندی نقوش از لحاظ تصویری ………………………………………………………………………………………. 67
3-2-1-1-1 نقشمایههای هندسی ………………………………………………………………………………………………………. 68
3-2-1-1-2 نقشمایههای گیاهی …………………………………………………………………………………………………………. 69
3-2-1-1-3 نقشمایههای حیوانی ……………………………………………………………………………………………………….. 72
3-2-1-1-4 نقشمایههای انسانی …………………………………………………………………………………………………………. 74
3-2-2 مروری بر هنر ایران در دوره اسلامی ………………………………………………………………………………………… 75
3-2-2-1 طبقهبندی نقشمایههای در هنر اسلامی …………………………………………………………………………….. 77
3-2-2-1-1 نقوش گیاهی در هنر اسلامی …………………………………………………………………………………………… 77
3-2-2-1-2 نقوش هندسی در هنر اسلامی …………………………………………………………………………………………. 81
3-2-2-1-3 نقوش حیوانی و انسانی ……………………………………………………………………………………….. 87
3-3 کاربرد نقوش ایرانی در طراحی گرافیک ………………………………………………………………………………………… 88
3-4 نشانههای متاثر از نقوش قبل از اسلام
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 804
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0