دانلود پایان نامه پیش بینی بهره کشی و خوشه بندی آسیب پذیری­ ها بوسیله­ متن کاوی
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه شیراز

دانشکده مهندسی

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی کامپیوتر- نرم ­افزار

عنوان:

پیش بینی بهره کشی و خوشه بندی آسیب پذیری­ ها بوسیله­ متن کاوی

استاد راهنما:

دکتر اشکان سامی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

آسیب پذیری­های نرم افزار می­تواند منجر به تلفات مالی و اطلاعاتی شود. به علت محدود بودن منابع مالی و انسانی، اولویت دهی به آسیب­ها بسیار مورد توجه می­باشد. پیش از این پژوهش، تعداد زیادی از محققان آسیب پذیری­ها را براساس دانش­های تجربی و آماری، رده بندی کرده­اند. اماگاهی طبیعت متغییر آسیب پذیری­ها، فراهم کردن یک معیار رده بندی برای آن­ها را غیر ممکن می­کند.

گزارش­های آسیب پذیری، به طور پیوسته در پایگاه داده­های مختلف ثبت می­شوند. اطلاعات متنی آسیب پذیری­ها، به طور کامل توسط ابزارهای اتوماتیک موجود، مورد استفاده قرار نمی­گیرد. این پژوهش نشان داد که از اطلاعات موجود در متن­ها برای ساخت مدل­های پیش گو می­توان استفاده کرد. متن کاوی ابزاری مناسب برای به دست آوردن اطلاعاتی است که در اخذ تصمیمات مهم مدیریتی موثر می­باشند.

در زمینه پیش بینی بهره کشی با استفاده از متن کاوی، تاکنون فقط یک تحقیق انجام شده است. این تحقیق در KDD2010، با عنوان “فراتر از اکتشافی: آموزش برای، کلاس بندی آسیب پذیری و پیش بینی بهره کشی” ارائه شده است. این تحقیق به سوالات زیر، با استفاده از متن کاوی پاسخ داده است: آیا از آسیب پذیری بهره کشی خواهد شد؟ چه زمانی از آسیب پذیری موجود بهره کشی خواهد شد؟ این مقاله در مقایسه با CVSS(که یکی از متریک­های معروف آسیب پذیری است) به نتایج خوبی رسیده است. در این پژوهش به سوالات فوق و به سوالات جدید زیر دقت بالایی پاسخ داده شده است:

اگر سیستمی مورد بهره کشی قرار گرفته، چه زمانی این بهره کشی آغاز شده است؟ (دقت پاسخ­ها بین 94.5-84%)

اگر سیستمی آسیب پذیر است، چه زمانی بسته اصلاح شده آن از سوی سازندگان ارائه خواهد شد؟ (دقت پاسخ­ها بین 91-68%)

در زمینه خوشه بندی آسیب پذیری­ها، تاکنون تحقیقات زیادی انجام شده است. پایگاه داده OSVDB دارای دسته بندی­های مختلفی برای آسیب پذیری­ها می­باشد، اما هیچ یک از این دسته­ها بر اساس توصیف آسیب پذیری­ها نیست. در این تحقیق آسیب پذیری­ها با استفاده از توصیف­هایشان خوشه بندی شده­اند، که دسته­های حاصل عبارتند از: سرریز بافر، رد سرویس، دستکاری داده، کنترل از راه دور، پیکربندی نامناسب، شکاف در رمز عبور، دسترسی غیر مجاز به اطلاعات، و دسترسی غیر مجاز به سرویس. برای انتساب آسیب پذیری­ها به دسته­های مناسب به صورت دستی به تجربه نیروی انسانی نیاز است و انجام این کار بسیار ملال آور می­باشد. دسته بندی ارائه شده در این پژوهش، امکان ساخت نرم افزاری که بتواند آسیب پذیری­ها را به طور خودکار به دسته­های مناسب نسبت دهد، را فراهم می­کند.

در این پژوهش از دو پایگاه داده معروف آسیب پذیری­ها (OSVDB و CVE)، و اطلاعات تاریخ آسیب پذیری­ها که استفان فری در اختیارمان قرار داد، استفاده شده است. برای پیش بینی بهره کشی از کلاس بندی کننده ­های ماشین بردار پشتیبانی و جنگل تصادفی، و برای انجام خوشه بندی از روش نگاشت خود سازمانده نوخاسته استفاده شده است.

فصل اول: مقدمه

1-1- آسیب پذیری

در مباحث امنیت کامپیوتر، یک آسیب پذیری، ضعفی است که برای مهاجم امکان سوء استفاده از اطلاعات یک سیستم را فراهم می­کند. سالانه هزاران آسیب پذیری کشف و گزارش می­شوند و میلیون­ها دلار در سرتاسر دنیا صرف مقابله با آسیب پذیری­ها می­گردد. برای بهره کشی از آسیب پذیری یک سیستم عموماً به سه عامل نیاز است: حساسیت یا نقصی در سیستم، دسترسی مهاجم به نقص و توانایی مهاجم برای بهره کشی از نقص (1

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: