دانشگاه قم
دانشکده الهیات
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام گرایش کلام
عنوان :
تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم
استاد راهنما:
حجت الاسلام و المسلمین دکترعباس ایزد پناه
استاد مشاور:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در جهان پیرامون ما پدیدههایی وجود دارند که خوشایند افراد نیستند، از قبیل: سیل، زلزله، مرض، مرگ و غیر اینها. از این گونه پدیدهها به شرور تعبیر میشود. مسئله شرور و راز آفرینش آنها، از گذشته دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. شرور، دست آویزی برای ملحدان مبدأ و معاد شده است.
به راستی شرور از کدام سرچشمه نشئت گرفتهاند؟! از این جهت در طی تاریخ عدّهای برای حفظ قداست خداوند، آفرینش این امور را به او نسبت ندادهاند و برای آن خالق دیگری به نام اهریمن در نظر گرفتهاند که این اندیشه مشهور به ثنویّت شده است. در اسلام نیز حلّ مشکل شرور برای اندیشمندان اسلامی، همواره به صورت یک دغدغه مطرح بوده است. فلاسفه اسلامی گاه با قائل شدن به عدمی بودن شرور، منکر جعل استقلالی آن از سوی خداوند حکیم متعال شدهاند. به نظر آنان شر، هموار نیستی است و نیستی علّت نمیخواهد. آنها وجود را مساوی خیر میدانند، به این صورت که خیر چیزی است که اشیاء به آن مشتاقند و چیزی را که همه اشیاء به آن اشتیاق دارند وجود یا کمالات وجود است و چیزی از اشیاء به عدم مشتاق نیست و عدم، مطلوب واقع نمیشود . هر چه قدر وجود تمامتر و کاملتر باشد خیریّت آن عالیتر و بیشتر است و وجودی که نور محض و فوق تمام است و همه اشیاء وجودشان از ناحیه اوست، خیر محض است و هر چه وجودات، وجودشان به مبدأ قیوم نزدیکتر باشد، خیریّتشان بیشتر است.
گاهی شرور را ضرورت جهان مادّه دانستهاند که به دلیل تزاحم و تضادّی که در مادّیات وجود دارد، به وجود میآیند و اگر ضرورت جهان مادّه نبود أصلاً به وجود نمیآمدند و گاه به دلیل آنکه خلقت کلّی جهان خیر است، خلقت آنها را منطقی دانستهاند. همچنین در قرآن کریم در مورد علّت شرور بحث شده است و یکی از مهمترین آن علّتها، آزمون و تربیت الهی بیان شده است؛ برای اینکه استعدادهای انسان شکوفا بشود، به مقام قرب الهی برسد و به فضایل بزرگ الهی دست باید. نویسنده در این رساله تلاش کرده آیات خیر و شر را از دید قرآنی و فلسفی مورد بررسی قرار دهد، ملاک خیر و شر واقعی را تبیین کند و مصادیق آن دو را در حدّ ظرفیّت رساله مورد کنکاش عقلی قرار دهد و آنها را بررسی نماید.
کلید واژهها: خیر، شر، قرآن کریم، فلسفه اسلامی، خیر محض.
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0