پایان نامه ارشد:میزان قابلیت کاربرد صندوق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی
نوشته شده توسط : admin

بیمه در جهان امروزی

در دو قرن اخیر فعالیت­های بیمه­ای در سراسر جهان توسعه یافته است. در کشورهای صنعتی، بیمه نقش مهمی را در ثبات وضع اقتصادی بازی می­کند و در کشورهای جهان سوم نیز مزایای اجتماعی و اقتصادی بیمه شناخته شده و عملیات بیمه­ای به تدریج گسترش یافته است.

از جمله انواع جدید بیمه، بیمه­های تمام خطر مهندسی است که نقش قابل ملاحظه­ای در توسعه صنعتی و اجرای طرح­های عمرانی کشورها دارد. در این بیمه کلیه خسارات وارده به کارفرما و مقاطعه­کاران حین ساخت بناهای بزرگ، سدها و جاده­ها و اجرای طرح­های لوله­کشی، انتقال نیروی برق و هم­چنین نصب کارخانه­ها و نیروگاه­ها اعم از آبی، حرارتی و یا اتمی مورد تأمین قرار می­گیرد. بیمه­های مربوط به وسایل نقلیه هوایی از جمله بیمه بدنه هواپیما و هلیکوپتر، بیمه مسئولیت­های ناشی از مسافرت هوایی، بیمه سرنشین و بیمه مسئولیت فرودگاه­ها از جمله بیمه­هایی است که در قرن اخیر اهمیت قابل ملاحظه­ای یافته است.

با توسعه زندگی ماشینی و تمرکز جمعیت در شهرها و تراکم دارایی­ها و تاسیسات از یک طرف، بیمه­های اموال مانند بیمه آتش­سوزی و انفجار و نظایر آن توسعه یافت و از طرف دیگر مسئولیت افراد در مقابل اشخاص دیگر به دلیل خساراتی که در اثر فعالیت­ها و وسایل و تاسیسات خود به دیگران وارد می­کنند رو به افزایش گذاشت و بیمه انواع مختلف مسئولیت متداول شد. بدیهی است قوانین و رویه دادگاه­ها در تعیین و تشخیص مسئولیت و صدور حکم جبران خسارت، اثر زیادی در رواج بیمه مسئولیت در هر کشور دارد.

۲-۲-۹- تصویب قانون بیمه در ایران

دکتر متین دفتری وزیر دادگستری وقت، قانون بیمه را که حاوی مسایل و اصول کلی بیمه­ای بود به اختصار تدوین و برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد کرد.

پس از اینکه شرکت سهامی بیمه ایران تأسیس شد و با انعقاد قرارداد اتکایی با اطمینان شروع به کار کرد، موضوع تدوین مقررات خاص بیمه به میان آمد.

بنابر پیشنهاد وزارت تجارت و با توجه به اختیارات حاصل شده از ماده ۸ قانون ثبت شرکت­ها و ماده ۱۰ قانون متمم بودجه سال ۱۳۱۴، تصویب­نامه­ای در ۳۶ ماده به تاریخ ۷/۲/۱۳۱۶ از هیئت دولت گذشت که به موجب آن و دو آیین­نامه اجرایی آن، شرایط تشکیل شرکت­های بیمه در ایران و هم­چنین وظایف و حدود روابط آن­ها با شرکت سهامی بیمه تعیین شد.

این تصویب­نامه و آیین­نامه در سال ۱۳۳۱ منتفی و به جای آن تصویب­نامه شماره ۲۵۲۲۶ مورخ ۱۲/۹/۱۳۳۱ و هم­چنین آیین­نامه اجرایی آن تصویب شد.

۲-۲-۱۰- جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ایران

مؤسسسات بیمه کشور تا قبل از انقلاب اسلامی با ترکیبی از یک شرکت دولتی، دوازده شرکت خصوصی و دو مؤسسه خارجی به صورت نمایندگی در سطح کشور فعالیت می­کردند. در چهارم تیرماه سال ۱۳۵۸ بنا بر تصمیم شورای انقلاب دوازده شرکت خصوصی، ملی اعلام شدند و پروانه فعالیت دو نمایندگی خارجی نیز لغو شد. بدین ترتیب  بر اساس مقررات قانون ملی شدن مؤسسات بیمه و مؤسسات اعتباری، تصدی امر بیمه و اداره دوازده شرکت بیمه ملی شده، به دولت واگذار شد و با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ آبان سال ۱۳۵۸ که طی آن نظام اقتصادی کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم شد، صنعت بیمه به صورت مالکیت عمومی در بخش دولتی در اختیار دولت قرار گرفت.

در حال حاضر تعداد ۲۰ شرکت بیمه و بیمه اتکایی در کشور فعال هستند که از این بین ۲ شرکت بیمه اتکایی و بقیه بیمه تجاری هستند. لازم به یادآوری است که از تعداد فوق تنها یک بیمه دولتی و بقیه خصوصی هستند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. صندوق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی قابلیت کاربرد دارد.
  2. صند­وق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ظرفیت بیمه اتکایی می­شود.

                        صند­وق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می­شود.

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  طراحی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بیمه‌ای به منظور افزایش ظرفیت بیمه اتکایی با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: