پایان نامه شخصیتی مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت
نوشته شده توسط : admin

فرضیات تحقیق

این تحقیق به بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان براساس پنج الگوی بزرگ شخصیتی  در مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت پرداخته است.  لذا فرضیه های این تحقیق بصورت زیر شکل گرفته اند:

۱-  بین روا ن نژندی یا روان رنجورخویی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

۲- بین برون گرایی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

۳- بین گشودگی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رایطه  وجود دارد.

۴- بین توافق پذیری مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

۵- بین با وجدان بودن مدیران و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

 

۱-۷- تعریف متغیرهای تحقیق

۱-۷-۱- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق

شخصیت

هیلگار[۱]  شخصیت را  الگوی معینی از رفتار و شیوه تفکر تعریف میکند که سازگاری فرد را با محیط تعیین می کند(فراهانی و همکاران،۱۳۹۰).

ابعاد شخصیت

ابعاد شخصیت به ترتیب عبارت از روا ن نژندی یا روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری، با وجدان بودن می باشد (لیندن و نیجنهویس، ۲۰۱۰)

روان نژندی

روان نژندی، تمایل به تجربه پریشانی روان شناختی به شکل اضطراب، خشم، افسردگی، خجالت، تنفر و دامنه  ای از هیجانات منفی را دربرمی گیرد. این بعد، همچنین دارای تمایل به داشتن عقاید غیر واقعی، قدرت کمتر در کنترل تکانه ها و انطباق پذیری پایین تری نسبت به دیگران است(تکلو و همکاران، ۲۰۱۲).

برون گرایی

برون گرایی، شامل اجتماعی بودن و صفاتی مثل سرزندگی، شادابی، جرأت ورزی، نیاز به فعالیت، هیجان و تحرک است(تکلو و همکاران، ۲۰۱۲).

گشودگی

گشودگی، صفات مرتبط با حس زیبایی شناختی، کنجکاوی هوشمندانه، نیاز به تنوع، نگرش های غیر متعصبانه، علایق گسترده و توجه به عاطفه های درونی را مشخص می کند و طالب لذت بردن از نظریه های جدید و ارز شهای غیر متعارف هستند(تکلو و همکاران، ۲۰۱۲).

توافق پذیری

توافق پذیری نیز بر گرایش های ارتباط بین فردی تأکید دارد و صداقت، نوع دوستی و همدردی را دربرمی گیرد و در تضاد با خصومت بدبینانه و خودمحورانه است(تکلو و همکاران، ۲۰۱۲).

با وجدان بودن

با وجدان بودن شامل کوششی منظم برای دستیابی به اهداف و پیروی جدی از اصول است. این افراد توانایی بالایی در کنترل تکانه های خود و همچنین برنامه ریزی برای رسیدن به هدف دارند(حق شناس، ۲۰۰۸).

عملکرد شغلی

عملکرد شغلی به چگونگی انجام وظایف ،فعالیتها و نتایج حاصل از آنها اطلاق میشود . عملکرد شغلی را می توان نتایج قابل اندازه گیری تصمیمات و اقدامات افراد دانست که نشان دهنده ی میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است(عالم تبریزی و همکاران،۱۳۸۸).

 

۱-۷-۲- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

روان نژندی

برای اندازه گیری متغیر روان نژندی از سوالات  ۱ و ۶ و ۱۱ و ۱۶ و ۲۱ و ۲۶و ۳۱و ۳۶ و ۴۱ و ۴۶ و ۵۱ و ۵۶ پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

برون گرایی

برای اندازه گیری متغیر برون گرایی از سوالات  ۲ و ۷ و ۱۲و۱۷و۲۲و ۲۷ و ۳۲و ۳۷ و ۴۲ و ۴۷ و ۵۲ و۵۷ پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

گشودگی

برای اندازه گیری متغیر گشودگی از سوالات  ۳ و ۸ و ۱۳ و ۱۸ و ۲۳ و ۲۸ و ۳۳ و ۳۸ و ۴۳ و ۴۸ و ۵۳ و ۵۸ پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

توافق پذیری

برای اندازه گیری متغیر توافق پذیری از سوالات  ۴ و ۹ و ۱۴ و ۱۹ و ۲۴ و ۲۹ و ۳۴ و ۳۹ و ۴۴ و ۴۹ و ۵۴ و ۵۹ پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

با وجدان بودن

برای اندازه گیری متغیر با وجدان بودن از سوالات ۵و ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ و ۲۵ و ۳۰ و ۳۵ و ۴۰ و ۴۵ و ۵۰ و ۵۵ و ۶۰ پرسشنامه (NEO) استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

عملکرد شغلی

برای اندازه گیری متغیر عملکرد شغلی از سوالات  ۱ تا ۱۵ پرسشنامه پاترسون استفاده شده است که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت و استفاده از مقیاس اندازه گیری فاصله ای اعمال شده است.

 

۱-۸- قلمرو تحقیق

قلمرو موضوعی: موضوع تحقیق حاضر در حوزه مدیریت رفتار سازمانی  است  و به رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان براساس پنج الگوی بزرگ شخصیتی می پردازد.

قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رشت می باشد.

قلمرو زمانی: تحقیق حاضر در بازه زمانی زمستان ۱۳۹۲ تا شهریورماه  ۱۳۹۳ انجام شده است.

 

۱-۹- نتیجه گیری

در این فصل ما به بررسی کلیات و شالوده تحقیق پرداختیم.ومسئله تحقیق و اهمیت و ضرورت این تحقیق در مدارس آموزش و پرورش استان گیلان را بیان نموده و فرضیات و اهداف تحقیق را بررسی نمودیم. چارچوب نظری تحقیق و مدل تحقیق را نیز تشریح نموده و سپس هریک از متغیرهای تحقیق را  نیز تعریف نمودیم .

 

 

[۱] Hillgar

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 1101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: