پایان نامه با موضوع نقش ارائه چارچوبی برای ارزیابی استراتژی های مختلف کسب تکنولوژی
نوشته شده توسط : admin

۱- ۱- ۱-  بینشی برای مجریان

نزدیک به ۲۰ سال تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که شرکت های مشتری در درجه اول، برون سپاری را به عنوان راهی برای کاهش هزینه های کسب و کار خود انتخاب می کنند. در واقع، برخی از بزرگترین اندیشمندان مانند الیور ویلیامسون استدلال کرده اند که بهره وری هزینه تنها استراتژی دراز مدت قابل دوام یک شرکت می باشد و می گوید که :

”من به طور قطع می گویم که بین صرفه جویی و استراتژیک بودن، صرفه جویی بسیار بنیادی تر حساب می شود. از همه مهمتر من معتقدم که تلاش های استراتژیک اگر یک برنامه با افزایش هزینه های تولید بر دوش  سازمان باشد، به ندرت پیروز خواهد شد (Williamson, O., 1991)

در حالی که هم مجریان سازمانی و هم دانشگاهیان به شدت علاقه مند استفاده استراتژیک تری در برون سپاری Galliers, R., Leidner, D., 2009)) هستند، شواهد حکایت از آن دارد که اکثریت مطالعات انجام شده در شرکت های خاص انجام شده است. اثرات استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات در سطح شرکت های کوچک اثرات خود را نشان می دهد، حتی زمانی که آنها نظر آماری معنی دار است اما قابل اتکا نیستند.

۱- ۱- ۲-  ریسک های برون سپاری در اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات

موضوع مهم دیگر برای دست اندرکاران مدیریت ریسک برون سپاری ست. به طور کلی، ریسک به صورت احتمالی تعریف می شودهنگامی  که یک اقدام بطور عکس بر سازمان تاثیر می گذارد. مدیریت ریسک مجموعه ای از فعالیت ها است که به شناسایی، ارزیابی، اولویت بندی، و پرداختن به خطرات به منظور به حداقل رساندن احتمال یا تاثیر آنها می پردازد. محققان دو سوال را مطرح می کنند:

  • خطرات ناشی از برون سپاری فناوری اطلاعات چه هستند؟
  • چگونه استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات خطرات را کاهش می دهد؟

در ادبیات دانشگاهی ۳۴ مقاله منتشر شده در مورد خطرات برون سپاری و مدیریت ریسک بررسی شده است، که ۱۸ مقاله مفهومی است. مقالات مفهومی در درجه اول به شناسایی خطرات برون سپاری (Sakthivel, S., 2007)  و در مرحله بعد به توسعه مدل پرداخته اند (Osei-Bryson, K., Ngwenyama, O, 2006).

مقالات تجربی در درجه اول به خطرات خاص و استراتژی های مدیریت ریسک مربوط به استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات پرداخته اند(Bahli, B., Rivard, S., 2005)(Aubert et al,1999) و یا انواع خاصی از استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات مانند برون سپاری خارج از مرزهای کشور (Iacovou, 2008 Nakatsu,) و یا ارائه خدمات نرم افزاری (Kern et al.,2002) را مد نظر دارند. اندازه گیری خطرات نیز مورد مطالعه قرار گرفته است (Bahli, B et al, 2005) (Whitten, D et al,2006).

مستند ترین مقاله در مورد خطرات برون سپاری توسط Earl در سال ۱۹۹۶ بوده است. Earl در مقاله مورد بحث ۱۱ خطر ناشی از استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات را لیست کرده است: امکان ضعیف مدیریت،کارکنان بی تجربه، عدم اطمینان کسب و کار، مهارت های منسوخ شده تکنولوژی، عدم قطعیت، هزینه های پنهان، فقدان یادگیری سازمانی، از دست دادن ظرفیت های نوآورانه، خطرات ناشی از یک مثلث ابدی، غیر قابل تقسیم بودن فن آوری، و تمرکز فازی (Earl, M., 1996).

در مرور  ادبیات، تعدادی از خطرات برون سپاری که کاملا تهدید کننده است شناسایی می شود. به عنوان مثال، ۴۳ مورد ازخطرات برون سپاری را می توان از سه منبع  (Lacity, M, et al,2008) (Kern et al,2002) (Jurison, J.,1995) یافت. شایع ترین خطرات در جدول (۲-۹) یافت می شود.

در مورد کاهش ریسک برای مجریان، محققان دانشگاهی شیوه های خاص بسیاری از طراحی به منظور کاهش خطر و در نتیجه احتمال افزایش موفقیت برون سپاری را شناسایی کرده اند. به طور کلی ، بسیاری از شیوه های کاهش خطر به عنوان خطرات برون سپاری شناسایی شده اند. به عنوان مثال، یکی از خطرات برون سپاری این است که: “به تامین کننده بیش از حد قدرت می دهد. بسیاری از شیوه های برون سپاری کاستن از این خطر مانند تعامل با تامین کنندگان متعدد (Currie, 1998)، امضای قراردادهای کوتاه مدت ( et al, 1998 Willcocks)، استانداردسازی برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات که بسیاری از تامین کنندگان قادر به آن هستند و و درون سپاری دارایی های موارد بسیار خاص است. (Watjatrakul, 2005).

دانشگاهیان همچنین در مورد خطرات به انواع خاصی از استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات مانند ارائه خدمات نرم افزار و یا برون سپاری خارج از مرزها (, ۲۰۰۷ Sakthivel) اشاره کرده اند. برخی از محققین نیز بررسی خطرات خاص و استراتژی های کاهش خطر برای ارائه خدمات نرم افزار را بررسی کرده اند (Kern et al, 2002). یک محقق دیگر به شناسایی ۱۸ خطر و ۱۸ مکانیسم کنترل ریسک خاص در توسعه سیستم های خارج از مرزها پرداخته اند (Sakhtivel, 2007).

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: