نوشته شده توسط : admin

نظریه خصوصیات رفتاری

نظریه رفتار رهبری بیشتر تأکید بر رفتار رهبر دارد تا خصوصیات شخصیتی او. بر اساس این نظریه، رفتار رهبر مستقیماً بر اثربخشی گروه های کاری تأثیر می گذارد. چنین عقیده ای باعث شد محققان به تعیین الگوهای رفتاری بپردازند که این امکان را برای رهبران فراهم سازد تا بر روی دیگران نفوذ بیشتری داشته باشند.

 

۲-۱-۶- مروری بر شکل گیری رهبری خدمتگزار

برخی از خلّاق ترین متفکران معاصر در حال نگارش و سخن گفتن در رابطه با رهبری خدمتگزار هستند که به عنوان یک پارادایم رهبری برای قرن بیست و یکم در حال ظهور است (p27،Spears, 2010)

ایده و مفهوم رهبری خدمتگزار، اولین بار در نوشته های رابرت گرین لیف (۱۹۰۴-۱۹۹۰) ذکر شده است. ایده رهبری خدمتگزار در دهه ۱۹۶۰ پس از خواندن رمان کوتاه هرمانهس (Herman Hess) با نام سفر به شرق در ذهن گرین لیف شکل گرفت(قرایی پور،۱۳۸۷،ص۳). نظریه های سنتی رهبری، معمولاً مبتنی بر نوعی مدل سلسله مراتبی بوده اند(قلی پور و همکاران،۱۳۸۸،ص۱۰۵)

درحالیکه نظریه های سنتی رهبری بر مبنای نظریه عاملیت تدوین شده بودند، نظریه رهبری خدمتگزار بر اساس تئوری خادمیت بنیان نهاده شد. به عقیده گرین لیف سازمان ها آن طور که باید و شاید به جوامع خدمت نمی کنند ( Omoh,oshioke. 2007)

رمان، افسانه گروهی از افراد بود که در طلب معنویت راهی سفر به شرق بودند. قهرمان داستان، شخصی به نام لئو بود که به عنوان خدمتکار گروه را همراهی می کرد و در طول سفر موجب افزایش روحیه گروه می­شد. اعضای گروه، سفر را به خوبی ادامه می دهند تا این که یک‌روز لئو ناپدید می شود. بعد از ناپدید شدن خدمتکار، اعضای گروه خیلی سریع از هم جدا می شوند و ادامه سفر رها میشود. زیرا آنها درمی یابند که نمی توانند بدون خدمتکار سفر را ادامه دهند. بعد از سال ها جستجو، راوی داستان به صورت اتفاقی در سفری شرکت می کند که لئو مسئولیت رهبری آن را قبول کرده است. او درمی یابد که لئو هر چند که به عنوان خدمتکار در سفر همراه گروه بوده است، اما در حقیقت او رهبر شریف، بزرگ و معنوی گروه بوده است. بعد از خواندن این داستان، گرین لیف نتیجه می گیرد که معنای اصلی داستان آن بود که رهبری با عظمت از طریق خدمت کردن به دیگران تجربه و حاصل می­شود. این حقیقت ساده ای است که در عمق مفهوم این رهبری باشکوه نهفته است. رهبری که انگیزه اولیه دارد تا مشتاقانه به دیگران کمک کند. گرین لیف در سال ۱۹۷۶ کتاب «خدمتگزار در نقش رهبر» را منتشر کرد که می توان آن را از جمله اولین جزوات و کتب منتشر شده در زمینه رهبری خدمتگزار دانست. گرین لیف در همه کتب و جزوات خود شرح می دهد که نیاز برای نوع جدیدی از مدل رهبری است، مدلی که خدمت کردن به دیگران را به عنوان اولویت اول خود قرار می­دهد. گرین لیف در سال ۱۹۸۵ مرکز بین المللی، غیرانتفاعی و آموزشی با نام «مرکز رهبری خدمتگزار گرین لیف» را برای توسعه ایده های خود تاسیس کرد و در سپتامبر ۱۹۹۰ دیده از جهان فرو بست. رهبر خدمتگزار، بر افزایش خدمت رسانی به دیگران، نگاه کلی و یکپارچه به کارها، افزایش حس جامعه پذیری و تقسیم قدرت در تصمیم گیری ها توجه دارد (Spears،۱۹۹۶).

رهبران خدمتگزار ابتدا به نیازهای دیگران توجه می کنند و سپس نیازهای خود را برآورده می سازند William,2009)).

رهبری خدمتگزار، ایده‌ا ی ساده ولی در عین حال عمیق دارد. رهبری خدمتگزار هر چند که در دهه ۱۹۷۰ وارد ادبیات

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: