پایان نامه بررسی اندازه‌گیری میزان اثربخشی سازمانی در مؤلفه رهبری
نوشته شده توسط : admin

 ۱-۱ فرضیه‌های پژوهش

۱-۱-۱ فرضیه اصلی

  • شاخص‌های مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.

۱-۱-۲ فرضیات فرعی

  • شاخص رهبریِ مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
  • شاخص‌های کارکنان، استراتژی و شرکا و منابعِ مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
  • فرایندهای مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
  • نتایج کارکنان، مشتریان و جامعه­ی مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
  • نتایج کلیدی عملکرد مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.

  ۱-۲ نام بهره‌وران

بهره‌وران این تحقیق شهرداری همدان، کارکنان آن، سایر شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی هستند.

  ۱-۳ قلمرو تحقیق

۱-۳-۱ قلمرو موضوعی تحقیق

این تحقیق به موضوع بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخص‌های EFQM در شهرداری همدان می‌پردازد.

۱-۳-۲ قلمرو مکانی تحقیق

مکان موردمطالعه و بررسی شهرداری همدان است.

۱-۳-۳ قلمرو زمانی تحقیق

این تحقیق در طی پاییز و زمستان سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است.

  ۱-۴ تعریف موضوع (مفهومی و عملیاتی)

۱-۴-۱ مفاهیم بنیادین سرآمدی

مفاهیمی هستند که این مدل‌ها بر آن‌ها بنا شده است و درواقع پایه و اساس مدل‌اند. این مفاهیم، برگرفته از اعتقادات و باورهای محوری شرکت‌ها و سازمان‌های سرآمد هستند و سازمان‌هایی که در عمل و با باور این مفاهیم، شرکت‌هایی ساخته‌اند که در تاریخ کسب‌وکار ماندگار شده‌اند.

۱-۴-۲ مدل تعالی سازمانی EFQM

سازمان‌هایی که در جهت افزایش کیفیت و اجرای برنامه‌های مدیریت کیفیت تلاش نمایند، یقیناً از سایر سازمان‌ها پیشی خواهند گرفت. این سازمان­ها در این راستا با الگوبرداری از شرکت‌های موفق در دنیا توانسته‌اند چارچوب مناسبی را برای مدیریت سازمان‌ها، بخصوص سازمان‌های تجاری در محیط رقابتی ارائه نمایند ازجمله این مدل‌ها، مدل ارائه‌شده از سوی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است که شرکت‌های بسیاری در جهان بخصوص در اروپا از آن به‌عنوان یک الگوی مناسب برای راهبری کسب‌وکار خود استفاده می‌نمایند.

۱-۴-۳ خودارزیابی

روش‌های مختلفی برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. یکی از روش‌های ارزیابی سازمانی، خودارزیابی است که در مدل EFQM یا تعالی سازمانی به آن توجه ویژه‌ای شده است که سازمان­ها جهت رصد چالش­ها و موانع و یافتن نقاط قوت و ضعف سازمان خود انجام می­دهد.

۱-۴-۴ معیارهای EFQM

مدلی که جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی بر آن استوار است شده، دارای ۹ معیار است. ۵ معیار آن، توانمندسازها و ۴ معیار دیگر نتایج هستند.

۱-۴-۵ توانمندسازها

معیارهای توانمندساز، آنچه را یک سازمان انجام می‌دهد، پوشش می‌دهند پنج معیار اول این مدل بوده و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی، توانمند می‌نمایند.

۱-۴-۶ نتایج

معیارهای نتایج، آنچه را که یک سازمان به دست می‌آورد است که سازمان سرآمد در حوزه‌های مختلف به آن‌ها دست پیدا می‌کند و بیان‌کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.

۱-۴-۷ اثربخشی

مفهوم اثربخشی[۱] در مدیریت با تغییر میزانِ موفقیتِ نتایج حاصل از کار، باید مهم‌ترین هدف مدیر باشد. می­توان گفت که اثربخشی چیزی است که از راه اعمال صحیح به دست می‌آید (تیبادو و فویلا[۲]،۱۹۹۶).

  ۱-۵ مدل تحلیلی

سازمان‌هایی که حقیقتاً سرآمد هستند می‌کوشند با دستاوردهایشان و نشان دادن چگونگی دستیابی به آن‌ها و اینکه در آینده چه دستاوردهایی خواهند داشت رضایت ذینفعان خود را جلب کنند. انجام این کار حتی در مساعدترین شرایط، کار دشواری است. ازاین‌رو در شرایطی که رقابت جهانی افزایش می‌یابد، نوآوری‌های فنّاوری به‌سرعت اتفاق می‌افتند، فرآیندها تغییر می‌کنند و تغییرات مداوم در اقتصاد، شرایط اجتماعی و محیطی پیرامون مشتری رخ می‌دهد، استمرار این کار دشوارتر نیز خواهد شد. با شناخت این چالش‌ها بود که بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM ایجاد شد تا رهیافتی به مدیریت را بین سازمان‌های اروپایی ترویج کند که در ابعاد جهانی قابل‌طرح و راهنمای آن‌ها به‌سوی سرآمدی پایدار باشد.

بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۸۸ میلادی توسط ۱۴ شرکت معتبر اروپایی و با حمایت اتحادیه اروپا تأسیس گردید و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ شرکت اروپایی در این سازمان عضویت دارند. مأموریت این سازمان ایجاد یک نیروی راهبر در جهت سرآمدی عملکرد و چشم‌انداز آن درخشش سازمان‌های اروپایی در جهان است (پریس اورتیز و آلوارز گارسیا[۳]).

[۱] Effectiveness

[۲] Thibodeaux & Favilla

[۳] Peris-Ortiz & Álvarez-García

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: