پایان نامه تاثیر سطح تحصیلات مادران بر بهداشت روانی دختران
نوشته شده توسط : admin

مکتب رفتار گرایی:

 بی.اف.اسکینر:سلامت روانی وانسان سالم به عقیده اسکینر معادل با رفتار منطبق با قوانین و ظوابط جامعه است، وچنین انسانی وقتی با مشکلی روبرو شود تا هنگامی که از طریق جامعه  به هنجار تلقی شود،از طریق شیوه اصلاح رفتار برای بهبودی وبه هنجار کردن رفتار خود و راطرافیانش  به طور متناوب استفاده می جوید .به علاوه انسان سالم باید آزاد بودن خودش را نوعی توهم بپندارد،وبداند که  رفتار او تابعی از محیط است و هر رفتار توسط معدودی از عوامل محیطی مشخص می گردد.انسان سالم کسی است که تأییداجتماعی  بیشتری به خاطر  رفتار های متناسب ،از محیط و اطراقیانش دریافت می کند .شاید معیار  تلویحی دیگر در مورد خصوصیات انسان سالم  از دیدگاه اسکینر این باشد که انسان باید از علم،نه برای پیش بینی،بلکه برای تسلط بر محیط خویش  استفاده کند. در این معنا فرد سالم کسی است که بتواند برای انجام هر روش،بیشتر از اصول علمی استفاده کند وبه نتایج سودمند تری برسد و مفاهیم ذهنی مثل امیال ،هدفمندی، غایت نگری ومانند آن را کنار بگذارد(خدا رحیمی،۱۳۷۴واسکینر،۱۹۵۶).

مکتب شناختی:

ویلیام گلاسر[۱]:انسان سالم بنا به نظریه گلاسر کسی است که  دارای این ویزگی ها  باشد.

۱-واقعیت را انکار نکندودرد ورنج موقعیت ها را با انکار کردن نادیده  نگیرد،بلکه با موقعیت ها به صورت واقع گرایانه روبرو شود.

۲- هویت موفق داشته باشد یعنی عشق ومحبت بورزد وهم عشق ومحبت دریافت نماید.هم احساس ارزشمندی کند وهم دیکران احساس ارزشمندی او را تأیید کنند.

۳- مسئولیت، زندگی ورفتارش را بپذیرد وبه شکل مسئولانه رفتار کند،پذیرش مسئولیت کاملترین نشانه سلامت روانی است .

۴-توجه او به لذات دراز مدت تر منطقی ترومنطبق با واقعیت می باشد.

۵-بر زمان حال وآینده تأکید نمایدنه برگذشته وتأکید اوبرآینده، نیزجنبه درون گری  داشته باشد نه به صورت خیال پردازی باشد(خدا رحیمی،۱۳۷۴وگلاسر،۱۹۶۵).

[۱]William Glasser

 

 متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: