پایان نامه امید به زندگی در مادران کودکان ناشنوا
نوشته شده توسط : admin

۱ـ۸ـ۲ـ تعاریف عملیاتی:

 تعریف عملیاتی کیفیت زندگی: برای سنجش میزان کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی[۱] استفاده خواهد گردید. این پرسشنامه دارای ۲۶ سوال می­باشد که کیفیت زندگی را در ابعاد ابعاد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیط زندگی می­سنجد. سوالات در قالب گویه­های بسیار بد، بد، نه بد نه خوب، خوب، بسیار خوب و تعدادی از سوالات با گویه­های خیلی ناراضی، ناراضی، نه راضی  و نه ناراضی، راضی، خیلی راضی و اصلا و نیز یکسری از سوالات با
گویه­های یک کمی، اندازه متوسط، خیلی زیاد، حداکثر ممکن آورده است.

تعریف عملیاتی امید به زندگی: در این پژوهش برای سنجش امید به زندگی از پرسشنامه امیدواری؛ که توسط اشنایدر، هاریس، اندرسون، هولران، ایروینک و همکاران (۱۹۹۱) برای سنجش امیدواری ساخته شد، استفاده گردیده است. این پرسشنامه دارای ۱۲ عبارت است و برای ۱۵ سال به بالا طرح­ریزی شده است.  از این عبارات، ۴ عبارت برای سنجش تفکر عاملی، ۴ عبارت برای سنجش تفکر راهبردی، ۴ عبارت انحرافی است. که در طیف پنج گزینه­ای کاملامخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم، کاملا موافقم آورده شده است.در این پرسشنامه سوالات ۵،۳،۷و ۱۱برعکس نمره گذاری شده است.

تعریف عملیاتی تاب آوری: در پژوهش حاضر، تاب­آوری  که شامل موارد ۱- مدیریت استرس ۲- مهارت کنترل خشم ۳- ارتباط موثر و همدلی ۴- مهارت تصمیم گیری وحل مسئله ۵- ارزشمندی و احترام به خود می­باشد، طی ۱۰ جلسه ۱٫۵ ساعته به مادران کودکان ناشنوا آموزش داده شده است.

[۱]– WHOQOL-BREEF

 

متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: