پایان نامه برپایی بازار برق سمت مصرف کننده
نوشته شده توسط : admin

 

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

برپایی بازار برق سمت مصرف کننده

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

صنعت برق با قدمت چندین دهه فعالیت، به عنوان یکی از پیچیده ترین و عظیم ترین فرایندهای ساخت دست بشر می باشد که نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار هر کشوری ایفا می کند.

یکی از اجزاء اصلی توسعه پایدار، توسعه اقتصادی می باشد و صنعت برق از پایه های اصلی توسعه اقتصادی محسوب می گردد. مکانیزم انجام تجدید ساختار اقتصادی (جهت ایجاد رقابت) راه اندازی بازار برق جهت داد و ستد انرژی الکتریکی به عنوان کالا می باشد.

دو هدف همده برای تاسیس بازار برق در نظر گرفته می شود:

1) افزایش امنیت و بالا بردن قابلیت اطمینان سیستم

2) تسهیل و بهبود در عملیات مالی و افزایش سود دهی

امنیت یکی از جنبه های بسیار مهم در بهره برداری سیستم قدرت مخصوصا در سیستم های تجدید ساختار یافته است. در محیط های تجدید ساختار یافته امنیت می تواند موجب تسهیل در بهره برداری از سرویس های مختلف قابل دسترس بازار گردد. در این تحقیق از سیستم بیمه مصرف کننده (توسط بازار تنظیمی) برای بالا بردن قابلیت اطمینان مشتری استفاده شده است.

در ساختار جدید از نظر تجاری، انرژی الکتریکی و خدمات جانبی مورد نیاز به عنوان کالا می توانند در سیستم رقابتی و براساس مقررات عرضه و تقاضا به فروش برسند. یکی از نتایج این تغییرات، فرصت حضور فعال سمت تقاضا در بازار برق به عنوان خریدار و حتی در نقش فروشنده است.

انتخاب استراتژی و روش های پیشنهاد فروش در سمت عرضه برق، بسیار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است ولی در خصوص پیشنهاد خرید سمت تقاضا، کمتر به آن پرداخته شده است. این تحقیق به مسائل پیش روی بازار برق سمت مصرف کننده (خرده فروشان) می پردازد. در واقع خرده فروشان، سرویس دهندگان انرژی هستند که هریک با تعدادی مصرف کننده، قرارداد تامین برق دارند.

هر خرده فروش برق را به صورت عمده از بازار خریده و به صورت جزئی به مصرف کنندگان می فروشد و فقط از این طریق باید سود ببرد. عوامل زیادی در بازار وجود دارد که سود خرده فروش را تهدید می کنند. در این تحقیق کلیه متغیرهایی که بر سود و زیان خرده فروش تاثیر دارند، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت یک مدل مبتنی بر تصمیم گیری ارائه می شود که ضمن نشانه گرفتن پایین ترین سطح قیمت ها می تواند در بلند مدت، سود مورد نظر خرده فروش را تامین کند.

خرده فروشان پذیرنده قیمت می باشند و مصرف کنندگانی را سرویس می دهند که با افزایش قیمت برق، مصرف خود را کاهش می دهند. از به هم وصل کردن نقاط پیشنهادی، یک منحنی خطی شکسته اکیدا نزولی به دست می آید که نهاد بازار براساس آن مقدار دیماند اختصاص یافته به خرده فروش به ازای قیمت تعادلی برق در آن ساعت را محاسبه می کند. هدف اصلی این تحقیق یافتن روشی است که طی آن یک خرده فروش بتوتند با در نظر گرفتن کلیه متغییرهایی محیطی و قیود حاکم بر سیستم، بهترین منحنی خرید ساعتی را تنظیم و به بازار ارائه کند.

برای حل مساله بهترین پیشنهاد خرید، از برنامه ریزی تصادفی استفاده شده است. در این تحقیق ضمن بررسی یکی از روش های اصلی حل مسائل برنامه ریزی تصادفی که تولید سناریو می باشد، به کاربرد آن در پیش بینی قیمت و مقدار برق مورد نیاز از سمت مصرف کننده نیز پرداخته می شود.

مدل تولید سناریو توسط نرم افزار#  Visual C و MATLAB نوشته شده است و برای حل مسائل بهینه سازی از نرم افزار GAMS استفاده شده است.

فصل اول

مقدمه

صنعت برق با قدمت چندین دهه فعالیت، به عنوان یکی از پیچیده ترین و عظیم ترین پروسه های ساخت دست بشر می باشد که نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار هر کشوری ایفا می کند. یکی از اجزاء اصلی توسعه پایدار، توسعه اقتصادی می باشد. بنابراین صنعت برق از پایه های اصلی توسعه اقتصادی محسوب می گردد. ساختار اقتصادی کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما از چنان ویژگی هایی برخوردار است که به سختی می توان حضور دولت را در صحنه اقتصادی نفی کرد. با این حال تجربه این کشورها در دهه های قبل و عدم موفقیت های ناشی از آن، سیاستگزاران را تحت فشار گذاشته است تا در نحوه مدیریت اقتصاد جامعه تجدیدنظر کنند همانطور که بیان شد عملکرد نامطلوب اکثر بخش های دولتی موجب شده که امروز در جوامع زیادی ایده خصوصی سازی به مفهوم واگذاری فعالیت های اقتصادی به مکانیزم بازار، به عنوان ابزار مناسبی جهت منطقی کردن ساختار نظام اداری و ساختار اقتصادی و به عنوان شیوه ای جدید برای توسعه اقتصادی مطرح و مورد استفاده قرار گیرد.

نکته حساس در خصوصی سازی در نظر داشتن ابعاد مختلف از جمله جنبه های اقتصادی آن می باشد به طوری که عدم توجه همه جانبه به کلیه ابعاد خصوصی می تواند عواقب نامطلوبی را برای هر کشور به همراه داشته باشد و باعث شود تا مزایای اقتصادی آن را تحت شعاع قرار دهد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: