پایان نامه میزان تأثیر آموزش هنرهای تجسمی در کاهش علائم حساب نارسائی کودکان حساب نارسا
نوشته شده توسط : admin

هنر درمانی برای کودکان و نوجوان

کودکان در دوره های مختلف رشد خود از نوزادی گرفته تا نوجوانی می توانند از هنر درمانی و آموزش هنر استفاده های بسیاری برند. امروزه در کودکستان ها و مدارس سرتاسر دنیا معمولاً برای آموزش مهارتهائی چون مهارتهای اجتماعی، اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب و ایفای نقش از برنامه های آموزش هنر نظیر موسیقی و نقاشی استفاده گوناگونی می شود ( کیس[۱] ، ۲۰۰۸ ).

در واقع بسیاری از پژوهشگران در هر کدام از مراحل رشد کودک سعی می کنند تا به آموزش برنامه های هنر درمانی پرداخته و این برنامه ها را با سطح رشدی کودک متناسب سازند. نکته مهم این است که شکست کودکان در هر کدام از مراحل مختلف رشدی ( نوزادی، خردسالی، کودکی نهفته و نوجوانی ) وقفه ای در رشد کودک ایجاد می کند و این شکست می تواند جنبه های هیجانی، شناختی، روانی و ادراکی کودک را درگیر کند. این شکستها می تواند به علت تعارضات و مشکلات درونی کودک نظیر مشکلات اضطرابی، هیجانی و یا به علت عواملی خارجی نظیر ضربه و حوادث زندگی، ناتوانی های ذهنی، جسمی، فقدان محیط مناسب، اختلالات و بیماری های جدی نظیر  آسیب مغزی و … ، سوء استفاده جنسی یا فیزیکی و یا ترکیبی وجود داشته باشد. این عوامل همگی می توانند به رفتار، رشد مهارتها و هیجانات، ارتباط و تعامل اجتماعی با همتایان و بزرگسالان، رشد شناختی، ادراکی و حتی یادگیری کودک تاثیر منفی گذارند. بسیاری از این کودکان به ویژه کودکان با ناتوانی یادگیری و یا کودکان اوتیستیک به کمکهای بسیاری در این زمینه نیازمندند ( پیونتلی[۲]، ۲۰۰۰ ).

هنر درمانگر با توجه به تمامی این مسائل وظیفه دارد تا در چارچوب فهم و درک اهمیت این مراحل رشدی و پیشرفت کودک در تمامی جنبه های رشد کار کند و از این طریق و با استفاده از برنامه های هنری گوناگون و متناسب با سن و سطح رشدی  کودک به دنیای درون کودک، مسائل دلبستگی، میزان وابستگی، هیجانات، عواطف، تکانه ها و احساسات او پی برد و نیز سعی کند که مشکلات کودک را متناسب با هر سطح رشدی شناسائی کرده و برای حل آنها از آموزش هنر استفاده کند. نظریه پردازان روان تحلیل گرایانه ای چون فروید، کلین[۳]، آنافروید و وینی کات[۴]، در این زمینه تلاشهای بسیاری انجام داده اند. در زمینه کودکان و با استفاده از روانشناسی هنری می توان گفت که همچون بزرگسالان، هنر به عنوان راهی برای دست یابی به درون کودک است و هدف هنر درمانی در واقع به نوعی پالایش درون و هماهنگی آن با محیط بیرون است ( کیس[۵] و دالی[۶] ، ۲۰۰۶ ).

[۱] Case .C

 

[۲] Piontelli.

[۳] Klein

[۴] Winnicott

[۵] Case,C

[۶] Dolley.T

 

 متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: