پایان نامه طراحی یک کنترلر نظارتی سیستم DCS
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

طراحی یک کنترلر نظارتی سیستم DCS

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

نیاز به وجود یک سیستم نظارتی در جهت بهینه سازی تولید، کنترل بار و کنترل فرکانس شبکه باعث شده است که در سیاستگذاری جدید وزارت نیرو از سیستم مذکور استفاده شود. در همین راستا نرم افزارهایی در این زمینه طراحی شده است که به عنوان نمونه می توان به نرم افزار طراحی شده توسط شرکت آلمانی تکنوماتیک اشاره کرد که اخیرا توسط وزارت نیرو جهت نصب در نیروگاه های کارون 1، کارون 3 و مسجد سلیمان خریداری شده است. هزینه این نرم افزار حدودا یکصد هزار یورو می باشد.

لذا نیاز به وجود چنین سیستمی جهت پیاده سازی در نیروگاه های کشور و همچنین نظر به هزینه نسبتا بالای نمونه خارجی، انگیزه ای شد که در این پایان نامه مطالعاتی در این زمینه انجام داده و نرم افزاری با قابلیت های مشابه طراحی گردد.

در طراحی این نرم افزار با مطالعه قابلیت های نمونه خارجی و مطالعه و بررسی اطلاعات یکی از نیروگاه ها و اسناد و مدارک مربوطه، ضمن شناسایی سیستم مذکور و قابلیت های مورد انتظار آن، فلوچارت و الگوریتم مربوطه را طراحی نموده و براساس آن نرم افزار سیستم طراحی گردید.

مقدمه

سیاست کلی وزارت نیرو در بخش انرژی تبادل آن با کشورهای همسایه می باشد. در حال حاضر تبادل انرژی با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و عراق صورت می گیرد و در آینده ای نزدیک این ارتباط با کشور روسیه نیز برقرار خواهد شد. لذا با توجه به توسعه شبکه و تبادل انرژی به صورت فرامرزی لازم است که از بروز نوسانات فرکانس در شبکه جلوگیری به عمل آورد. نیروگاه دز تنها نیروگاه کشور است که کنترل فرکانس شبکه را بر عهده دارد. این فرآیند توسط یک واحد flat با توان 65MW انجام می شود که مطمئنا به تنهایی جوابگوی شبکه در آینده ای نزدیک نخواهد بود و عدم ثبات شبکه باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در کل سیستم و همچنین مانع از تبادل انرژی به صورت فرامرزی خواهد گردید.

سیاست کلی وزارت نیرو در این راستاست که کلیه نیروگاه های جدیدالاحداثی را که ساخته و یا در حال ساخت می باشند در صورت امکان به سیستم کنترل بار – فرکانس مجهز نماید.

با عنایت موارد فوق، در این پایان نامه سعی شده است در طراحی نرم افزار مشخصات واحد، منحنی کارکرد واحدها و نواحی مجاز و غیرمجاز هر واحد را لحاظ نموده و تقریبا تمامی فانکشن های نمونه خارجی را پوشش دهم. نرم افزار فوق جهت استفاده در نیروگاه های آبی طراحی شده است ولی با اندکی اصلاح قابل استفاده در تمام انواع نیروگاه ها اعم از حرارتی، گازی و بخار می باشد.

قبل از توضیح نرم افزار مذکور لازم است مروری بر فرآیند نیروگاه آبی به عنوان نمونه داشته باشیم و همچنین برخی واژه ها و تعاریف مربوطه را ذکر نماییم.

فصل اول

مقدمه ای بر سیستم های اصلی نیروگاه

1-1) انواع سد

سدها از نظر جنس به دو نوع کلی بتونی و خاکی دسته بندی می شوند.

در سدهای بتونی همه قسمت های آن مثل تاج و سرریز و… از بتون ساخته می شوند و معمولا در جاهایی ساخته می شود که فاصله دو کوهی که در آن قسمت ساخته می شود از هم کم است اصطلاحا طول تاج کم باشد، در سدهای خاکی هسته از سنگ یا بتون و سرریز آن از بتون است و بقیه قسمت ها از خاک ساخته می شود. از نظر آبگیری سدها به دو نوع مخزنی و جریانی تقسیم می شوند. روش کلی کار سدهای جریانی به این شکل است که آب را از مسیر خود با یک شیب کمتر منحرف می کنند و آن را در یک مخزن آرامش جمع کرده سپس با کانال کشی آب را به محل توربین می برند. ولی در سد مخزنی حجم زیادی از آب پشت سد ذخیره می شود. در بعضی از انواع سدها که فقط برای پیک بار (زمان بیشترین مصرف برق در هر شبانه روز) استفاده می شوند در هنگام مورد نیاز آب از پشت سد وارد توربین ها شده و برق تولید می کند و آب خروجی از توربین ها در یک مخزن دیگر جمع می شود و در ساعات آخر شب یا اوایل صبح به وسیله پمپ این آبها را به پشت سد پمپاژ می کنند. (سد و نیروگاه سیاه بیشه)

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: