پايان نامه بررسي رابطه آگاهي ازبرند با وفاداري به برند
نوشته شده توسط : admin

روایی و پایایی

۳-۷-۱ روایی(اعتبار)[۱] ابزار پژوهش

اعتبار بر این امر دلالت دارد که شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد به درستی آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد. به سخن دیگر، آیا روش یا ابزار سنجش برای هدف مورد نظر کارایی لازم را دارد؟ بنابراین، مفهوم اعتبار به “مناسب بودن، معنی دار بودن و سودمند بودن” استنباط های معین از نمره های حاصل از ابزار یا شیوه جمع آوری داده ها دلالت دارد (میرزائی، ۱۳۸۸، ۳۲۶).

در این پژوهش برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای که در پژوهش کیم و هیون (۲۰۱۱) استفاده شده بود، مبنای کار قرار گرفت و با استفاده از روش ترجمه معکوس[۲] پرسشنامه اصلی که به زبان انگلیسی بود توسط پژوهشگر به زبان فارسی ترجمه شده و مجددا توسط مترجم دیگری به زبان انگلیسی برگردانده شد و اختلاف فاحشی یافت نگردید.

پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه­گیری و به­کارگیری آنها در مرحله اصلی جمع­آوری داده­ها، ضرورت دارد که پژوهش­گر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن به­کارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.

انواع اعتبار عبارتند از: اعتبار محتوا، اعتبار ملاکی، اعتبار سازه و اعتبار عاملی (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۷۰).

۳-۷-۲ اعتبار محتوا[۳]

اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه­گیری به کار برده می­شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه­گیری به سوال­های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال­های ابزار معرف ویژگی­ها و مهارت­های ویژه­ای باشد که محقق قصد اندازه­گیری آن­ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا خواهد بود بنابراین این اعتبار ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می­شود. این اعتبار معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می­شود. از اینرو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۷۱).

در تحقیق حاضر نیز برای تعیین روایی یا اعتبار، از این روش استفاده گردید. از آنجایی­که اعتبار محتوا بستگی به قضاوت و نظر افراد متخصص و کارشناس در موضوع مورد نظر دارد، بنابراین برای تعیین اعتبار، پرسشنامه تحقیق مورد تائید اساتید محترم راهنما و داوران و جمعی از صاحب نظران قرار گرفت.

۳-۷-۳ پایایی[۴] ابزار اندازه گیری پژوهش

ملاک پایایی درباره اینکه شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد داده های دقیق و موثقی را استخراج می کند و یا شیوه یا ابزار جمع آوری تا چه حد درست و با ثبات است و نتایج همسان بدست می دهد، اطلاعاتی را فراهم می کند (میرزائی، ۱۳۸۸، ۳۱۱).

برای پایایی ابزار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است.

۳-۷-۳-۱ روش آلفای کرونباخ[۵]

این روش، برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه­ها یا آزمون­هایی که خصیصه­های مختلف را اندازه گیری می­­کند به­کار می­رود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۶۹).

جدول ۳-۳ آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه

مقدار آلفای کرونباخ تعداد نمونه
۸۶۰۵/۰ ۳۲۵

 

در پرسشنامه اخیر مقدار آلفا برابر ۸۶۰۵/۰ می باشد که از مقدار ۷/۰ بزرگتر است پس پرسشنامه پایاست.

جدول ۳-۴ مقدار آلفای کرونباخ بر اساس سوالات مربوط به متغیرها

آلفای کرونباخ سوالات مربوط به متغیرها
۷۷۶۷/۰ کانال توزیع
۶۱۲۲/۰ قیمت
۸۹۰۴/۰ ترفیع
۶۹۸۸/۰ خدمات پس از فروش
۷۸۴۸/۰ تصویر شرکت
۸۲۶۶/۰ آگاهی از برند
۷۹۵۶/۰ کیفیت ادراک شده
۶۰۵۲/۰ وفاداری به برند
۷۵۹۸/۰ ارزش ویژه برند

 

۳-۷-۴ روش تجزیه و تحلیل داده ها

برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل آماری توصیفی آمار استنباطی و از الگوی مدل معادلات ساختاری[۶]  استفده گردیده است. انجام تحلیل­های آماری با استفاده از نرم­افزار های  اس پی اس اس و لیزرل  مقدور گردید.

۳-۷-۵ مدل معادلات ساختاری (SEM)1

مدل یابی معادله ساختاری، یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرو مند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق­تر بسط مدل خطی کلی۲ است که به پژوهش­گر امکان می­دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را همزمان مورد آزمون قرار دهد. این تکنیک یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیه­هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده­شده و مکنون (مشاهده­نشده) است که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل­یابی علی و گاه نیز لیزرل نامیده شده است (هومن، ۱۳۸۸، ۱۱). یک مدل کامل معادله ساختاری در واقع، بیانگر آمیزه­ای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تائیدی است. برای مدل­یابی ساختاری راه‎های ذیل دنبال می­شود:

راهی که متغیرها در آن با هم مرتبط هستند (اغلب با به کار بردن یک نمودار مسیر) بیان می­شوند.

از طریق برخی قواعد درونی پیچیده، این مساله را که چه دلالت­هایی برای واریانس­ها و کوواریانس­های متغیرها دارد حل می­شود. اینکه آیا واریانس­ها و کوواریانس­ها با این مدل برازش دارد، مورد آزمون واقع می­شود. در این گام، نتایج آزمون آماری و نیز برآوردهای پارامترها و خطاهای استاندارد برای ضرایب عددی در معادله­های خطی گزارش می­شود. بر پایه این اطلاعات تعیین می­شود که مدل مورد نظر با داده­ها برازش دارد یا خیر (همان منبع، ۱۴).

[۱]Validity

[۲]Back Translation

[۳]– Content Validity

[۴]Reliability

Pre-test

[۵] Cronbach’s Alpha

۱ Structural Equation Modeling

۲-General linear model (GLM)

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: