پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WiMA
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – گرایش الکترونیک

عنوان:

پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WiMAX با استفاده از VHDL

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

تکنولوژی WiMAX، که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته، ارتباطی بی سیم مبتنی بر استاندارد IEEE 802.16 است. این استاندارد با استفاده ترکیبی از تکنیک های امنیتی، ایمن سازی ارتباط را در سه مرحله انجام می دهد: اعتبارسنجی اولیه برای برقراری کانال ارتباطی، ارسال کلید رمزنگاری و استفاده از کلید برای رمزنگاری ترافیک داده (TEK).

روش رمزنگاری استاندارد، DES-CBC و AES است. الگوریتم AES در حالت عملیاتی CCM سبب بهبود روش رمزنگاری می شود. حالت عملیاتی CCM از ترکیب چند حالت عملیاتی دیگر به دست می آید که علاوه بر محرمانه نگه داشتن داده ها، برای تأیید صحت آنها نیز به کار می رود. به این ترتیب، با استفاده صحیح از سیستم رمزنگاری AES-CCM، اساسی ترین مشکل روش حفاظت داده در استاندارد اصلی (عدم وجود مکانیزم تأیید صحت داده ها) برطرف می شود. یکی از دلایل انتخاب سیستم رمزنگاری AES-CCM، استفاده از آن در استاندارد IEEE 802.11i است. این الگوریتم، به یک ارزش تصادفی که توسط فرستنده تولید می شود، نیاز دارد. برای اطمینان از یکتایی این ارزش تصادفی، شماره هر بسته نیز به عنوان بخشی از ارزش تصادفی استفاده می شود. استاندارد، همچنین از الگوریتم AES در حالت عملیاتی ECB به جای الگوریتم 3DES برای رمز کردن کلیدهای TEK در زمان ارسال استفاده می کند.

در این پروژه، الگوریتم رمزنگاری پیشرفته (AES) در حالت عملیاتی CCM برای استاندارد IEEE 802.16e پیاده سازی شد. برای پیاده سازی این الگوریتم از زبان توصیف سخت افزاری VHDL و ابزار طراحی Xilinx ISE 10.1 استفاده شده است. نتایج پیاده سازی در مقایسه با کارهای قبلی که در این زمینه انجام شده، قابل توجه می باشد.

مقدمه

واحدهایی که وظیفه جمع آوری، نگهداری و پردازش اطلاعات جهت تصمیم سازی و سیاست گذاری و در نهایت ایجاد آمادگی برای تصمیم گیری های مهم را بر عهده دارند، همواره از نیازهای سیستم های حکومتی و مدیریتی می باشند. با پیشرفت جوامع بشری خصوصا در طی قرون اخیر، شاهد تعدد و تنوع روبه رشد عوامل موثر در مدیریت جوامع بوده ایم. از این رو کار واحدهای جمع آوری و پردازش اطلاعات گسترده تر شده و تعداد این واحدها نیز افزایش یافته است، به نحوی که ارتباط بین مراکز مدیریتی و واحدهای دارای اطلاعات، به یک بحث عمده تبدیل و عملا این ارتباطات به صورت شبکه ای درآمده است.

حجم بالای بایگانی های کاغذی عامل و انگیزه ای موثر در ایجاد بایگانی های کامپیوتری بود. از سوی دیگر در دهه های آخر قرن بیستم و به لطف پیشرفت های شایان و بسیار زیاد در عرصه قطعات، تجهیزات و سیستم های کامپیوتری، شبکه های کامپیوتری شکل گرفتند و به طور مداوم توسعه یافتند. به جرات می توان گفت که اتصال شبکه های داخل شرکت ها به یکدیگر، عرضه اینترنت و ایجاد شبکه جهانی، نقطه اوج این انقلاب اطلاعاتی بود. ابداع انواع شبکه های ارتباطی با خطوط سیمی، فیبرهای نوری و سیستم های رادیویی در مسیر این انقلاب شکل گرفتند.

دسترسی بی سیم باندپهن (BWA) برای چندین سال است که مورد استفاده اپراتورها و مراکز تجاری قرار گرفته و بیشترین رضایتمندی را برای کاربرانش داشته است. اما استاندارد جدید که توسط IEEE 802.16 انتشار یافته به احتمال زیاد پذیرش استفاده از این تکنولوژی را تسریع خواهد بخشید، و حوزه استفاده این فن آوری را توسعه خواهد داد.

نکته مهم در شبکه های بی سیم، تأمین امنیت این شبکه ها می باشد به گونه ای که کاربران با اطمینان خاطر به انتقال اطلاعات خود بپردازند. گروه کاری استاندارد IEEE 802.16، برای دوری از اشتباهات طراحی در IEEE 802.11، با ترکیب استانداردهای مختلف، امنیت این سیستم ها را تا حدود زیادی تضمین کرده اند.

در این پایان نامه، ابتدا به تعریف شبکه های کامپیوتری پرداخته و در ادامه شبکه های WiMAX و ساختار امنیتی آن را شرح داده می شود. فصل سوم به تعریف کلی از رمزنگاری اختصاص یافته است. در فصل چهارم، الگوریتم رمزنگاری استاندارد پیشرفته را به طور کامل توضیح داده و در فصل پنجم به توصیف حالت عملیاتی CCM و چگونگی پیاده سازی الگوریتم AES-CCM می پردازیم. فصل ششم، نتیجه گیری کلی از کارهای انجام شده و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد این الگوریتم در شبکه های WiMAX را ارائه می کند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: