پایان نامه با موضوع ساختار مالکیت موجود بر شرکت بر طرز تفکر مدیران درمورد وجه نقد شرکت
نوشته شده توسط : admin

۱-۱-۱٫                       تئوری جریان نقد ازاد:

این تئوری که جنسی ۱۹۸۶ ارائه گردید بیان میدارد که مدیران شرکتها تلاش می نمایند که نقدینگی های موجود را تا حد امکان افزایش دهند به این دلیل که با این کار دارایی های تحت کنترل خود را افزایش می دهند و از این راه قدرت نفوذ خود بر تصمیمات سرمایه گذاری شرکت را بیشتر خواهند کرد .

وجه نقد فشار جهت عملکرد صحیح را کاهش می دهد و به مدیران این اجازه را می دهد تا در پرو‍ژه هایی که تناسب بیشتری با منافع خودشان دارد سرمایه گذاری نمایند .طبیعی است این سرمایه گذاری ها لزوما در راستای منافع شرکت نیست.

همچنین اینگونه به نظر میرسد که شرکت های بزرگ در مقایسه با شرکتهای کوچک اطلاعات نامتقارن کمتری دارند. بنابر این، شرکتهای کوچک ،با محدودیت های استقراض بیشتر و هزینه های تامین مالی بیشتری به نسبت شرکتهای بزرگ مواجه هستند .تا ان حد که اندازه شرکت نماینده ای معکوس برای میزان عدم تقارن اطلاعاتی و نیز برای هزینه تامین مالی خارجی است .به همان میزان باید بین اندازه و دارایی های نقدی یک را منفی را انتظار داشته باشیم .در نهایت ،اندازه شرکت ها نیز می تواند بر هزینه های مورد انتظار تنگدستی مالی نیز موثر باشد ،مثلا :استدلال شده است که در شرکتهای بزرگتر احتمال بیشتری وجود دارد که تنوع بخشی بیشتر باشد و بنابراین تصفیه نمودن شرکت در تنگدستی های مالی دارای احتمال کمتری است.

در شرکت های کوچکتر احتمال اینکه هنگام تنگدستی مالی ،با توقف فعالیت مواجه شوند بیشتر است در چنین شرایطی ،از شرکت های کوچک انتظار می رود که نسبتا وجه نقد بیشتری را به منظور جلوگیری از تنگدستی های مالی نگهداری نمایند .

نماینده ای که برای اندازه شرکت در نظر گرفته شده است لگاریتم طبیعی کل دارایی ها میباشد همچنین اینگونه به نظر میرسد که شرکت های جوان در مقایسه با دیگر شرکت ها رفتار متفاوتی داشته باشند ،از یک رو امکان دارد که اینگونه شرکت ها بدلیل فعالیت به صورت گروهی وجه نقد کمتری را در نظر داشته باشند و از روی دیگر جوان بودن این شرکت ها موجب دشواری هایی در تامین مالی خارجی میگردد ،بنابراین میزان وجه نقد مورد نیاز این شرکت ها که هم دارای  فعالیت گروهی بوده و هم با محدودیت استقراض بیشتر و هزینه های تامین مالی خارجی بیشتری به نسبت دیگر شرکت ها مواجه هستند مبهم می باشد.

 

۱-۲٫          تعریف و ماهیت سرمایه در گردش

سرمایه در گردش یک شـرکت مـجموعه مبالغی اسـت که در دارایی های جاری سـرمایه گذاری

می شود. اگر بدهی های جاری از دارایی های جاری کسر گردد مقدار خالص آن بدست می آید
مدیریت سرمایه در گردش عبارتست از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف آن به نحوی که ثروت سهامدارن افزایش یابد.(تروئل و سولانو، ۲۰۰۶،ص۷)[۱]

به دارایی های جاری مصارف سرمایه در گردش گفته می شود که عبارتست از: موجودی نقدی، اوراق بهادار قابل معامله، حساب های‌ پرداختنی و موجودی ‌کالا مدیریت باید مواظب میزان هر کدام از این اقلام باشد تا بتواند جوابگوی عدم ‌هماهنگی زمانی بین پرداختها و در یافتهای شرکت باشد.(عبدالرحمان و محمد ناصر، ۲۰۰۷،ص۲)[۲]

شرکت ها سرمایه در گردش را به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیتها و عملیات اصلی شرکت نگهداری می کنند. به عبارت دیگر آن حاصل عملیات شرکت می باشد. زیرا، شرکت همیشه نیازمند است که مقداری نقدینگی برای خرید مواد اولیه مصرف کند. (قالیباف،۱۳۸۷،ص ۷۹)

سرمایه در گردش به عنوان معیاری برای اندازه گیری توان نقدینگی شرکت به کار می‌رود.هر چه قدر مقدار آن بالا باشد، توان نقدینگی شرکت بالاست. به طور خلاصه، سرمایه گذاریی است که امکان تداوم فعالیت شرکت را در کوتاه مدت فراهم می‌کند تا از فعالیت اصلی و سرمایه گذاری بلند مدت خود پشتیبانی کرده و به اهداف بلند مدت خود برسد.(لوانیزولازاریدیز،۲۰۰۴،ص۱۲)[۳]

[۱]-Teruel&Solano

[۲]-Rahman&Naser

[۳]-Loanis &Lazaridiz

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: