پایان نامه برنامه ریزی تولید واحدهای تولید پراکنده در سیستم های قدرت هایبرید
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

” M.SC ” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

برنامه ریزی تولید واحدهای تولید پراکنده در سیستم های قدرت هایبرید

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

با توجه به روند توسعه سیستمهای تولید انرژی الکتریکی و تجدید ساختار در سیستمهای قدرت و سرمایه گذاری و اقبال جوامع و بر استفاده از انرژیهای تجدید پذیر به سبب ایجاد آلودگی کمتر استفاده از سیستمهای ترکیبی افزایش چشمگیری داشته است. لذا بدلیل تغییر شرایط حاکم بر سیستمهای قدرت روند برنامه ریزی این سیستمها نیز تغییر نموده به نحوی که اهداف جدیدی را محقق نماید. در شرایط جدید، نه تنها کاهش هزینه انرژی الکتریکی، بلکه کاهش آلودگی نیز جز اهداف موردنظر می باشد.

در این پایان نامه، ابتدا به معرفی سیستمهای تولید با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پرداخته و مشخصات اصلی آنها که در برنامه ریزی بصورت تولید پراکنده میتوانند موثر باشند معرفی شده اند و سپس نحوه مدلسازی سیستمهای تولید انرژی الکتریکی با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر بیان شده و پارامترهای هزینه و آلودگی بعنوان پارامترهای تصمیم گیری در انتخاب بهترین طرحها مطرح شده اند و مدل تحلیل پوششی داده ها بهنوان روشی جهت تصمیم گیری در انتخاب طرحهای برتر در تامین انرژی الکتریکی پیشنهاد شده که می تواند با توجه به عدم قطعیت در محیط برنامه ریزی طرح برتری که در تمامی شرایط کارایی بالایی دارد انتخاب نماید.

سپس کارایی روش فوق در مورد یک ناحیه مصرفی کوچک شامل بارهای مسکونی در منطقه ای در شمال ایران در حالت متصل به شبکه و مجزا از شبکه انجام شده و تاثیر تغییرات پارمترهای محیطی در انتخاب آلترناتیوهای برتر مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.

مقدمه

در صنعت برق و مسئله تجدید ساختار در سیستمهای قدرت استفاده از انرژیهای نو مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر مسئله انتقال انرژی الکتریکی و مسایل مرتبط با آن باعث شده که در برخی موارد تولید انرژی الکتریکی در محل مصرف آن صرفه اقتصادی بیشتری داشته و مورد توجه قرار گیرد. این موضوع در مواردی که مصرف کنندگان در مناطق دور دست قرار دارند و امکان انتقال انرژی وجود نداشته یا صرفه اقتصادی ندارد اهمیت بیشتری پیدا می کند. جنبه دیگر این مسئله استفاده از انواع دیگر انرژی می باشد که در کنار تولید انرژی الکتریکی تولید می شوند. یکی از مهمترین نوع این انرژیها گرماست که می تواند بصورت مجزا برای مصارف دیگر از جمله مصارف خانگی استفاده گردد. بنابراین استفاده از انرژیهای تجدید شونده در محل مصرف و تولید انرژی الکتریکی بصورت تولید پراکنده با استفاده از انرژیهای نو بعنوان طرحی مناسب برای تولید انرژی الکتریکی مطرح شده است. اما در این طرح مشکلات زیادی نیز وجود دارد. مهمترین مسئله تامین انرژی کافی برای مصرف کنندگان می باشد. همان طور که می دانیم الگوی انرژیهای تجدید پذیر که مهمترین آنها انرژی باد و انرژی خورشیدی می باشند قابل پیش بینی نمی باشند و بنابراین نمی توان با تکیه بر این انرژیها بار الکتریکی را تامین نمود. یکی از بهترین گزینه ها برای تامین انرژی الکتریکی استفاده از سیستمهای ترکیبی یا هایبرید است که در آن از منابع مختلف انرژی و ذخیره کننده ها برای تامین انرژی الکتریکی استفاده می کنند. در این سیستمها معمولا از چندین منبع تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود که از جمله آنها می توان به تولید کنندگان انرژی با سوختهای فسیلی مانند دیزل ژنراتورها و میکروتوربینها، منابع تولید انرژی با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر مانند توربینهای بادی و سلولهای خورشیدی و ذخیره کنندگان انرژی الکتریکی اشاره نمود.

فصل اول

کلیات

سیستمهای هایبرید می توانند انرژی الکتریکی را به نحو مطلوبی برای بارهای الکتریکی تامین نموده و از انرژیهای پاک و قابل دسترس و ارزان جهت تولید انرژی الکتریکی استفاده نمایند. اما این سیستمها دارای معایبی نیز هستند که در ذیل بدانها اشاره می شود:

– سیستمهای هایبرید معمولا از منابع تولید انرژی الکتریکی با استفاده از سوختهای فسیلی استفاده می کنند که این مسئله باعث تولید گازهای آلوده کننده محیط زیست از جمله دی اکسید کربن می شود. بنابراین مسئله ایجاد آلودگی در این سیستمها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

– علیرغم پیشرفت تکنولوژی و ارزانتر شدن واحدهای مبدل انرژی الکتریکی و همچنین واحدهای تولید انرژی الکتریکی با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر، هزینه ساخت سیستمهای هایبرید به دلیل وجود این تجهیزات بسیار بالا می باشد و به همین دلیل هزینه برق تولیدی آنها نیز نسبت به هزینه برق در شبکه های الکتریکی معمول بیشتر می باشد. بنابراین توجه به مسئله هزینه انرژی الکتریکی بسیار مهم می باشد.

– مسایل فنی دیگری نیز در این سیستمها مطرح است که از آن جمله می توان به مسایل حفاظت، قابلیت اطمینان، تنظیم ولتاژ، پایداری و… اشاره نمود.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: