پایان نامه طراحی و ساخت یک مدار راه انداز (DRIVER) بدون سنسور برای موتور رلوکتانس سوئیچی با قابلیت ک
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – الکترونیک

عنوان:

طراحی و ساخت یک مدار راه انداز (DRIVER) بدون سنسور برای موتور رلوکتانس سوئیچی با قابلیت کاهش ریپل گشتاور جهت یک ماشین لباسشویی نمونه

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

ویژگی های جذاب و مفید موتورهای رلوکتانس سوئیچی باعث افزایش میزان کاربرد آنها در صنعت شده است که می توان به مواردی از قبیل هزینه پایین تولید، قابلیت کار در سرعت های مختلف، راندمان بالا و دوام زیاد اشاره کرد. پیشرفت الکترونیک قدرت و رشد چشمگیر صنعت نیمه هادی تأثیر فراوانی بر طراحی و ساخت راه اندازهای موتورهای رلوکتانسی بر جای نهاده است. به این صورت که با در دسترس قرار گرفتن مدارهای مجتمع مختلف و کاهش قیمت آنها، این ادوات در ساخت راه اندازهای موتورهای رلوکتانسی مورد استفاده قرار گرفته و روز به روز باعث هوشمندتر شدن این راه اندازها گردیده اند.

به طور کلی دو روش برای راه اندازی موتورهای رلوکتانسی وجود دارد:

1- روش های مبتنی بر داشتن سنسور 2- روش های بدون سنسور.

روش های بدون سنسور به علت حذف سنسورها و همچنین اتصالات مربوطه در صنعت دارای طرفداران بیشتری می باشد که از عمده ترین دلایل آن می توان به خراب شدن سنسورها به مرور زمان و نیاز به تنظیم سنسورها اشاره کرد. روش های بدون سنسور به علت پیشرفت روزافزون علم الکترونیک و کنترل رشد چشمگیری پیدا کرده اند و با استفاده از مفاهیم مختلف تنوع زیادی یافته اند. در فصل یک، ساختار موتورهای رلوکتانسی مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل دوم انواع مدارات مبدل ارائه شده و در فصل سوم راه اندازی با استفاده از سنسور گفته شده است و در فصل چهارم رابطه ریاضی گشتاور مورد بررسی واقع شده و روش های عملی جهت کاهش ریپل گشتاور ارائه شده است و در فصل پنجم جزئیات روشی نوین در راه اندازی بدون سنسور موتورهای رلوکتانس سوئیچ شونده را بیان می کنیم.

همچنین در ضمائم، نقشه های شماتیک سخت افزار و اطلاعات نرم افزاری مدار راه انداز آمده است.

مقدمه

با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع نیمه هادی، موتورهای رلوکتانسی جایگاه ویژه ای در عرصه های مختلف صنعت پیدا کرده اند. از جمله دلایل این امر می توان به مواردی از قبیل سادگی ساختمان این نوع موتورها، راندمان بالای آنها نسبت به سایر موتورها و عدم نیاز به نگهداری اشاره کرد.

موتورهای رلوکتانسی برخلاف اغلب موتورهای الکتریکی نیاز به یک سیستم راه انداز دارند، این سیستم راه انداز به طور کلی به دو روش زیر قابل طراحی می باشد:

– با استفاده از سنسور

– بدون استفاده از سنسور

روش های بدون سنسور به علت نداشتن سنسور و همچنین اتصالات مربوطه در صنعت دارای طرفداران بیشتری می باشد که از عمده ترین دلایل آن می توان به توانایی کارکرد موتور در شرایط نامناسب (از قبیل محیط های بسیار گرم و پر گرد و غبار) و عدم نیاز به تنظیم و نگهداری مداوم سنسور اشاره کرد.

روش ارائه شده مبتنی بر اعمال پالس های شناسایی به موتور هم در مرحله ایستا و هم در مرحله چرخش می باشد. عمده ترین مزایای این روش را نسبت به سایر روش های مرسوم می توان در موارد زیر ذکر کرد:

1- توانایی راه اندازی موتورهایی در گستره توان چند ده وات تا چندین کیلو وات.

2- توانایی راه اندازی موتور با سطح ولتاژ مختلف.

3- این روش علاوه بر اینکه توانایی راه اندازی از حالت ایستا با گشتاور زیاد را داراست، قادر است عملیات کنترل موتور را در سرعت های مختلف طبق تنظیمات انجام دهد.

4- ریپل گشتاور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

عملکرد موتور را طبق این روش می توان به مراحل زیر تقسیم نمود:

1- مرحله تشخیص فاز مناسب در حالت ایستا.

در این مرحله با اعمال پالس شناسایی به هریک از فازها و ثبت نتایج حاصله و تحلیل آنها مناسبترین فاز جهت دریافت اولین فرمان انتخاب می شود.

2- مرحله اول چرخش با داشتن قابلیت تنظیم سرعت توسط PWM در این مرحله الگوریتمی به صورت پیاپی و حلقه وار تکرار می شود تا موتور به میزان تعیین شده که می بایست در ابتدای کار تنظیم شود برسد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: