سمینار بررسی حالتهای کنتـرل دور روتورموتورهـای القائی با تغییر امپدانس روتور
نوشته شده توسط : admin

دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران

مقطع: کارشناسی ارشد

عنوان سیمنار:

بررسی حالتهای کنتـرل دور روتورموتورهـای

القائی با تغییر امپدانس روتور

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

مقدمه

در گذشته، هر جا نیاز به کنترل سرعت دقیق نیاز بود، از موتورهای جریان دائم استفاده       می‌شد؛ اما با پیشرفت‌هایی که در یک ربع قرن اخیر در رابطه با صنایع الکترونیک قدرت به وجود آمده، امکان تولید ولتاژ و جریان متناوب با دامنه و فرکانس متغیر فراهم شده است. با توجه به مزایایی که موتورهای القائی دارند، جایگزین موتورهای جریان دائم شده اند حتی در مواردی که به کنترل سرعت با دقت بالا نیاز است، از موتورهای القایی استفاده می‌شود. مزایای موتورهای القائی نسبت به موتورهای جریان دائم عبارتند از: استحکام و قابل اطمینان بودن، هزینه ساخت کمتر، حجم و وزن کمتر، سرعت بالاتر، عدم وجود مشکلات کموتاسیون، نیاز به سرویس و بالاخره کوچک بودن اینرسی روتور.

این نوع موتورها از لحاظ سیم پیچی روتور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) موتورهای القائی قفس سنجابی‌

ب) موتورهای القائی با روتور سیم پیچی شده

موتورهای نوع اول، به علت هزینه ساخت کمتر، مقاوم بودن و سرویس کمتر در     محدوده ای گسترده‌ای به کار می‌روند. البته موتورهای نوع دوم، نیز علیرغم هزینه ساخت و سرویس بیشتر، به دلیل سهولت در کنترل قابل استفاده هستند. اهداف کنترلی در موتورهای القائی می‌تواند شامل کنترل وضعیت (زاویه روتور)، کنترل سرعت و یا کنترل گشتاور باشد[1].

امروزه بیشتر موتورهای صنعتی که یک کیلو‌وات به بالا هستند، ماشین‌های القائی، سه فاز می‌باشند. یک موتور چند فاز (دو یا سه فاز) القائی یک ماشین جریان متناوب تک تحریکه است. سیم پیچ استاتور این موتورها، مستقیماً به یک منبع ولتاژ متناوب متصل می‌گردد. در حالی که سیم پیچ روتور آنها، انرژی را به طریق القاء الکترومغناطیسی از استاتور دریافت می‌کند. ماشینهای القائی به جز در چند مورد کاربرد ژنراتوری، بیشتر به عنوان موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتورهای القائی با توان های چند وات تا سی هزار وات ساخته می‌شوند. سرعتشان تقریباً ثابت است و از بی باری تا بار کامل، فقط چند درصد، افت سرعت مشاهده می شود[2].

این موتورها در سرعت‌های تنظیم شده، دارای راندمان بالایی هستند. راندمان یک موتور القائی در بار تنظیم شده، ممکن است از 80 تا 90 درصد تجاوز نکند. این امر که وابسته به اندازه موتور و طراحی آن با یک ضریب قدرت 7/0 تا 9/0 می باشد.

روش‌های دسترسی برای به‌دست آوردن بهره برداری در سرعت‌های متغیر و قابل تنظیم شامل تغییر ولتاژ اولیه، امپدانس ثانویه متغیر، تغییر قطبهای سیم بندی استاتور، روتورهای قفس سنجابی دوبل، و نهایتاً تهیه درایوهای فرکانس متغیر با استفاده از یکسوکننده های سیکلوکارنوترها و اینورترها صورت می گیرد.با این وجود 80% از صنایع جهانی موتورهای AC ، موتورهای قفس سنجابی استانداردی هستند؛ که با منبع فرکانس ثابت کار می‌کنند.

مقدمه

       موتورهای القائی از دو قسمت اصلی: 1) استاتور و 2)روتور تشکیل شده اند که قسمت ساکن (استاتور) دارای هسته مغناطیسی و شیار می‌باشد. سیم پیچ‌های استاتور به دلیل داشتن هارمونیک‌های کمتر در نیروی محرکه مغناطیسی، به صورت توزیع شده در فضای استاتور و داخل شیارها قرار می‌گیرند. در اثر جاری شدن جریان در سیم پیچ‌های استاتور، یک میدان گردانی در فضای بین روتور و استاتور بوجود می‌آید بطوری که مقدار آن همواره ثابت است و در جهت عقربه‌های ساعت (در صورت رعایت توالی فازها) در حال گردش می باشد.

       قسمت دیگر، روتور گردنده است که به دو نوع اصلی: 1)روتور قفسه ای و 2)روتور سیم پیچی شده[1] تقسیم می‌شود. در موتورهای القائی، روتور مشابه استاتور دارای هسته ای آهنی است که در بین آن شیارهائی تعبیه شده است و در داخل شیارها شمش‌های آلومینیومی یا سیم پیچ‌های روتور قرار می‌گیرند.

در نوع روتور قفس سنجابی، شمش‌های داخل شیارهای روتور، در ناحیه انتهایی روتور به دو حلقه، وصل شده است و همیشه تشکیل یک مدار اتصال کوتاه را می‌دهد. در اثر القاء کوچکترین ولتاژ، جریان زیادی در آن جاری شده و میدان مغناطیسی اطراف هادی ها قابل ملاحظه می گردد. نوع روتور سیم پیچی شده، دارای یک سیم پیچ سه فاز است که با سیم‌های عایق‌دار، برای همان تعداد قطب‌های روی سیم پیچی استاتور، سیم بندی می‌شود. کلاف‌‌ها، در شکاف‌ها به طور یکنواخت و همیشه سه فاز – حتی اگر استاتور دو فاز باشد – توزیع شده اند و معمولاً به شکل ستاره به هم متصل می‌گردند.

       میدان گردان، پس از عبور از فاصله هوایی با سطح روتور برخورد کرده و هادی‌های روتور را که هنوز ساکن هستند، قطع می‌کند. به دلیل وجود سرعت نسبی بین میدانهای گردان و هادی‌های ساکن، نیروی محرکه الکتریکی – مطابق قانون فارادی – در هادی‌ها القاء می‌شود. فرکانس نیروی محرکه الکتریکی القاء شده در هنگام راه اندازی، با فرکانس تغذیه، یکسان است و مقدارش متناسب با سرعت نسبی بین میدان‌های گردان و هادی‌های روتور می باشد جهت آن نیز توسط دستور دست راست فلمینگ مشخص می‌شود. چون میله یا هادی‌های روتور یک مدار بسته را تشکیل می‌دهند. لذا جریان در هادی‌های روتور برقرار می گردد و جهتش به گونه ای است که طبق قانون لنز، با بوجود آورنده خودش مخالفت می‌کند. در این حالت به وجود آورنده جریان روتور، سرعت نسبی بین فوران گردان استاتور و هادی‌های روتور‌ می‌باشد. از این رو برای کاهش دادن سرعت نسبی، روتور، شروع به حرکت در همان جهتی می‌کند که با فوران می‌چرخد و سعی می‌کند به آن برسد. روتور، از جهت هم‌زمان شدن با میدان استاتور، عملاً موفق نمی‌گردد. اگر این چنین می‌شد، در آن صورت، هیچ سرعت نسبی بین فوران گردان و روتور ایجاد نمی شد و همچنین نیروی محرکه القائی، جریان و گشتاور، برای گردش روتور بوجود نمی آمد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 500
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: