نوشته شده توسط : admin

تعاریف جرأت­ورزی

جرأت­ورزی قلب رفتار میان فردی و کلید روابط انسانی است(لین و همکاران[۱]، ۲۰۰۴) و در شکوفایی استعدادها و رشد خلاقیت دانش آموزان نقش مؤثر را ایفا می­کند(حکمتی، ۱۳۸۱). جرأت­ورزی، توانایی بیان خویشتن به طور روشن، مستقیم و شایسته، ارج نهادن به احساس و فکر خود، عزت و حرمت برای خویش قائل شدن و شناخت توانائی­ها و محدودیت­های خویشتن است(ریس و گراهام، ۱۹۹۱؛ ترجمه شهنی ییلاق و همکاران، ۱۳۷۹). جرأت­ورزی(ابراز وجود)، رفتاری است که ضمن حفظ سلامتی فرد، احتمال بدست آوردن نتایج مطلوب در فرد را افزایش می­دهد(فاربر[۲]، ۲۰۰۱). جرأت­ورزی(قاطعیت)، به این مفهوم است که اشخاص احساسات مثبت و منفی خود را بدون تجاوز به حقوق دیگران بیان کنند(پاترسون[۳] و همکاران، ۲۰۰۲). جرأت­ورزی راهی است جهت تصدیق، حفظ ارزش، شأن و احترام به شخصیت خود و دیگران، در واقع سطح جرأت­ورزی تعیین کننده سطح اعتماد به نفس افراد است(گدیس[۴]، ۲۰۰۷). جرأت­ورزی در شرایط قانونی حقوق شخصی، احساسات، عقاید و علایق شخصی بدون نقض یا تکذیب حقوق دیگران تعریف می­شود. جرأت­ورزی طبق تحقیقات قبلی بر وضعیت سلامت روان مثل واکنش استرس و وضعیت افسردگی تأثیر دارد(شیمیزو، ۲۰۰۴). افراد جرأت­مند از سخنرانی احساس ترس نمی­کنند، احساسات خود را بیان می­کنند و اولین قدم­ها را بر می­دارند. افراد جرأت­مند از نظر اجتماعی تأثیرگذار هستند(پاول و نیو جنت[۵]، ۲۰۱۱).

جرأت­ورزی، یعنی دفاع از حقوق خود، بیان افکار و احساسات خویش که به شیوه مستقیم، صادقانه و مناسب انجام شود. افراد جرأت­ورز برای خود و دیگران احترام قائل هستند. آنان منفعل نیستند و ضمن این که به خواسته­ها و نیازهای دیگران احترام می­گذارند، اجازه نمی­دهند دیگران از آنها سوء استفاده کنند و به شیوه ماهرانه با آنان ارتباط برقرار کنند(کلینکه(؟)؛ ترجمه محمد خانی، ۱۳۸۰: ۲۶۱). جرأت­ورزی به انسان احساس خودکارآمدی و کنترل درونی می­بخشد و این احساسات نیز در روابط متقابل با دیگران، اعتماد به نفس و عزت­نفس ما را تقویت می­کند(صاحب الزمانی و همکاران، ۱۳۸۸). رفتار جرأت­مندانه عبارت است از بیان مناسب هر احساسی غیر از اضطراب یا یک رفتار بین­فردی است که شامل ابراز صادقانه و نسبتاً صریح افکار و احساسات است به نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مد نظر باشد(موتابی و عطوفی، ۱۳۸۵: ۷). جرأت­ورزی ابراز عقیده­ها، احساسات و افکار به صورت شایسته به گونه­ای که به هیچ کس بی­احترامی روا نداریم و حق کسی را نیز ضایع نکنیم(فتحی، ۱۳۸۴: ۲).

جرأت­ورزی یعنی ملاحظه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود. ویژگی­های این سبک عبارتند از: دادن پاسخ­های خود انگیخته با لحنی دوستانه اما قاطع، نگاه کردن به دیگران، ذکر مسائل مهم، ابراز احساسات و عقاید، بها دادن به خود، نرنجاندن خود و دیگران؛ در این سبک، هدف شخص رعایت عدالت برای تمام طرف­های رابطه است(کاسبان و همکاران، ۱۳۸۷). جرأت­ورزی و پرخاشگری از یکدیگر متمایزند. پرخاشگر بودن به معنی دفاع از حقوق خود به شیوه­ای خصمانه است که فرد سعی می­کند نیازها و خواسته­های خود را از طریق غالب شدن، توهین و تحقیر دیگران برآورده کند که در این میان برای حقوق و خواسته دیگران اهمّیّتی قائل نیست. برای درک بیشتر تفاوت جرأت­ورزی(حدّ وسط برخورد منفعلانه و پرخاشگری) با هر یک از رفتار انفعالی و پرخاشگرانه به مثال­های زیر دقّت نمایید.

  1. فردی در صف خرید می­خواهد خودش را جلوی شما جا بزند و می­گوید: اجازه می­دهید زودتر از شما خرید کنم؟ من عجله دارم.

پاسخ انفعالی: خیلی خوب؛

پاسخ پرخاشگرانه: آهای، می­خواهی چه کار کنی، برو آخر صف بایست؛

پاسخ همراه با جرأت­ورزی: متأسفم، نمی­توانم، من هم عجله دارم.

  1. یکی از همکلاسی­ها جزوه درسی شما را برای شب امتحان طلب می­کند.

پاسخ انفعالی: من خودم نیاز دارم، ولی باشد.

پاسخ پرخاشگرانه: خیلی پررو هستی که شب امتحان چنین تقاضایی می­کنی، فراموشش کن.

پاسخ همراه با جرأت­ورزی: خوشحال می­شدم به شما کمک کنم، از قبل برای مطالعه شب

امتحانی برنامه­ریزی کرده­ام. ای کاش زودتر می­گفتید(مهرابی زاده و همکاران، ۱۳۸۸).

رفتار جرأت­ورزانه با خودپنداره مثبت، عزت­نفس، تسلط، خودبسندگی و اعتماد به نفس همگرایی و همبستگی دارد و رفتارهای غیر جرأت­مندانه، بازدارنده و اجتنابی هستند و همبستگی مثبت و بالایی با ترس­ها، هراس­ها و اضطراب اجتماعی و انواع پرخاشگری­های درونی دارند(محامد، ۱۳۷۸). دلایل چندی وجود دارد که بروز رفتارهای قاطعانه را در افراد سبب می­گردند. اصولاً رفتارهای قاطعانه باعث بالا رفتن احساس احترام به خود گردیده و اعتماد به نفس را افزایش می­دهند و در عین حال نیاز انسان به اینکه دائماً مورد تأیید دیگران قرار گیرد را کاهش می­دهد. در نتیجه اتخاذ این رفتارها احساس عدم امنیت درونی را از بین می­برند. از سوی دیگر دلیل عمده­ای که باعث می­شود افراد، رفتارهای جرأت­مندانه را از خود بروز دهند بدست آوردن خویشتن­داری می­باشد. رفتارهای جرأت­مندانه، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس گردیده و در نتیجه فرد ارتباطات معنی­دارتری با نزدیکان برقرار می­سازد. بنابراین احساس عدم امنیت و آسیب پذیری فرد کاهش می­یابد و تصور ذهنی مثبتی از خودش در او بوجود می­آید. و به همین سبب احساس آرامش درونی ناشی از افزایش اعتماد به نفس و کفایت اجتماعی باعث تکرار رفتارهای جرأت­مندانه در فرد می­شود(محبی و همکاران، ۱۳۸۸).

جرأت­ورزی یا رفتار قاطعانه به شرح زیر تقسیم شده است:

رد قاطعانه[۶]: در این شیوه فرد به صورتی که اجتماع پسندانه باشد، درخواست­های تحمیلی دیگران را رد می­کند.

 

بیان قاطعانه[۷]: در این شیوه فرد، توانایی بیان احساسات مثبت مثل قدردانی از دیگران، ابراز محبت، علاقه، بیان تمجید و ستایش را دارد.

درخواست قاطعانه[۸]: در این شیوه فرد، توانایی بیان و مطرح کردن درخواست­هایی را از دیگران به منظور تسهیل تأمین نیازهای فردی یا رسیدن به اهداف خود دارد(صاحب الزمانی، ۱۳۸۸).

[۱] – Lin

[۲] – Farber

[۳] – Paterson

[۴] – Gaddis

[۵] – Powell & Newgent

[۶] – assertive refusal

[۷]  -assertive expession

۲  -assertive commandary

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 473
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: