پایان نامه احکام و آثار تغییر جنسیت در فقه و حقوق ایران
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

 واحد خوراسگان

دانشکدۀ علوم انسانی و حقوق

 

پایان‌نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ حقوق

گرایش

خصوصی

 

عنوان

احکام و آثار تغییر جنسیت در فقه و حقوق ایران

استاد راهنما

دکتر علیرضا فصیحی زاده

استاد مشاور

دکتر منوچهر توسلی

 

مرداد 1393

چکیده:

از جمله حقوقی که امروزه در هر نظام حقوقی برای اختلال‌های جنسی در نظر گرفته شده است در حد بالای آن، جواز تغییر جنسیت است. این مسئله که ریشه تاریخی دارد و از لحاظ اجتماعی بینش صحیحی در مورد آن وجود نداشته امروزه با تحولاتی در نظام فقهی و حقوقی همراه شده که دراین پایان نامه بدان اشاره خواهیم کرد. موضوع تغییر جنسیت در نظام حقوقی اسلام و در ایران به لحاظ نوظهور بودن دارای احکام و آثاری است که در حقوق خصوصی خود جای بحث مستقلی دارد. این احکام و آثار را می توان به دو دسته احکام و آثار فردی و اجتماعی تقسیم بندی کرد. نگارنده پس از تبیین کلیاتی راجع به موضوع در ایران و سایر کشورها، احکام و آثار تغییر جنسیت را در فصل مستقلی در پرتو فقه و حقوق ایران مورد نقد و بررسی قرار داده است.

کلید واژه‌ها:

تغییر جنسیت، اسلام، آثار، احکام، حقوق ایران

 

فصل اول- روش شناسی پژوهش

۱- بیان مسئله

سرآغاز وجود هر کدام از ما هنگامی است که یک اسپرم یا یک اوول با هم در می آمیزند و هستی ما را به بار می نشانند. با انتقال اسپرم توسط پدر، تاثیر مستقیم او در جنبه وراثتی به پایان رسیده و مادر تا نه ماه دیگر رابطه عاطفی و فیزیکی اش را با کودک ادامه خواهد داد. سه ماه بعد از ازدواج، اسپرم و اوول جنسیت فیزیولوژیک این موجود ناشناخته بیولوژیکی مشخص می شود، در ادامه بعد از کاهش مسئولیت توسط ژنها و هورمون ها، تکامل جنسیت توسط شاخصهای پررنگ تری چون عوامل روانی، اجتماعی و فرهنگی ادامه پیدا می کند.[1] در بیست و هشت هفتگی، واکنش جنین نسبت به صدا بهنجار است که انسان یقین حاصل می کند که شنوایی فعل و انفعالی  به کار افتاده است. پس از آن اهمیت سنین پرورش در خانواده را امروزه تمامی روانشناسان تاکید و تایید کرده اند. سنگ بنای این تفکر سرچشمه از اندیشه های فروید می باشد که در چندین دهه قبل، به اهمیت اوان کودکی در پی ریزی شخصیت اشاره وافر داشته است. با اشراف به این موضوع که اسکلت اصلی شخصیت افراد هفت سال اول زندگی، در زیر سایه گرم خانواده رشد می کند، دانش و اطلاعات کافی از بهداشت روانی و مراحل تحول روانی فرزندان توسط والدین و کانالیزه کردن صحیح انرژی روانی کودکان در جهت تعالی آنان، راهکاری مناسب برای پرورش صحیح نسل آینده می باشد.

اگر قدم به قدم روند رشد جسمی روانی یک انسان به زیر ذره بین برده شود؛ کم کم به مرحله ای می‌رسیم که خیره کننده و طوفانی باشد. این مرحله که با تایید اکثر اندیشمندان به عنوان تولد دوباره از آن یاد شده است مرحله این نیست جز مرحله نوجوانی. نوجوان به اقتضای سن خود، در جستجوی هویت خویش می باشند. به علت تغییر و تحولاتی شدید در جسم و روح نوجوان به خود آمده و دوره خودشناسی و تطبیق آموخته ها با واقعیات را انجام داده و ماحصل این تمایلات تثبیت هویت شخصی و شاهراه فکری اش می باشد.[2]

در گذشته آدمی به جای داده های دقیق و واقع بینانه بر پایه دانش و اندیشه، تنها از گذر گمان، وهم و خرافه و یا اندرزهای تحریف شده باورهای نادرست و گاه سراسر اشتباه را در ذهن خود آگاه و ضمیر ناخودآگاه خویش جای می داد. بدین سان جنسیت و تمایلات جنسی یکی از معمول ترین نادانی ها و بزرگترین تعارضات و گره های روانی آدمیان بود، که البته رد پای چنین تعارضاتی هنوز هم متاسفانه در فرهنگهای بسیاری از جوامع معاصر غربی به خوبی دیده می شود و جنسیت و تمایلات جنسیتی همچنان تابویی در راس مخروطه ممنوعات اخلاقی می باشد.

در کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی در دهه های اخیر نگرش به این حوزه، علمی و به روز شده است؛ به گونه ای که بینشی که امروزه به ساختار و دستگاه های جنسی و آمیزشی وجود دارد بر اساس آزموده‌های پزشکی زیست شناختی و روانشناختی است. از این رو سامانه جنسی و تناسلی در رده دستگاه‌های دیگر پیکر آدمی چون دستگاه تنفس، گردش خون، گوارش و… قرار می گیرد و هر گونه بینش و نگرشی جز این نگرش، ناآگاهانه و بینش اشتباه و خرافه آلود است.

به هر حال شاید زمانی بر اساس باورهای نادرست و خرافه سازی که در فرهنگهای جوامع مختلف نفوذ کرده بود اختلالات جنسیتی اموری قابل چشم پوشی بودند و ناتوانی در درمان نیز عاملی مهم در عدم توجه به این اختلالات محسوب می شد، لکن امروزه با پیشرفت علم پزشکی این اختلالات در گروه فوریت های پزشکی  قرار گرفته اند. از این رو به خاطر عوارض وخیم روحی و اجتماعی اینگونه ابهامات و اختلالات، تصمیم گیری در مورد جنسیت انتسابی پسر یا دختر از طریق روشهای موجود بسیار مهم و سرنوشت ساز می نمایاند.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: