3-3-1-13- دولت اسلامگرای حزب رفاه در ترکیه و رابطه با ایران
نوشته شده توسط : admin

3-3-1-13- دولت اسلامگرای حزب رفاه در ترکیه و رابطه با ایران

بعد از سال­ها فعالیت و کوشش­های پنهان و آشکار، اسلامگرایان ترکیه در قالب حزب رفاه[1]، به رهبری نجم­الدین اربکان توانستند از اکتبر 1995 تا ژوئن 1997 دولتی اسلامگرا را در ترکیه مستقر سازند.

اربکان در اولین سفر خارجی خود در رأس هیأ‌ت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر می­کنند، ایشان اسلام را مهمترین عامل پیوند ایران و ترکیه خواندند. اربکان در سفر خود به ایران با حضرت آیت الله خامنه­ای مقام معظم رهبری و هاشمی­ رفسنجانی رئیس­ جمهور وقت ایران دیدار و گفتگو داشتند (نوازنی 1387، 263 و جمهوری ترکیه 1386، 145)

روابط ایران و ترکیه در این دوره نیز دارای نوساناتی بود که بیشتر تنش­ها ناشی از  ضعف دولت اسلامگرای حزب رفاه در مقابل سکولارهای ترکیه و به خصوص ارتش این کشور بود. ایران امید داشت تا با تثبیت قدرت و دولت اسلامگرای حزب رفاه در ترکیه، روابط ایران و ترکیه در پرتو اسلامی بودن دو دولت همسایه، روند و رویکردی دوستانه­تر بیابد، اما با کودتای نرم ارتش ترکیه بر علیه حزب رفاه و دولت اربکان در 28 فوریه 1997، حزب رفاه مجبور به استعفاء گردید.

-

 

در این پست فقط تکه ای از این پایان نامه درج شده

برای متن کامل می توانید به سایت ارشدها مراجعه کنید

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

 

3-3-1-14- کابینه محمد خاتمی و روابط با ترکیه

طی دوران هشت ساله ریاست جمهوری  سید‌محمد خاتمی یا همان دولت اصلاحات که از مرداد 1376 الی مرداد 1384 ادامه داشت، روابط ایران و ترکیه دارای نوسانات همیشگی و تکراری بود.

علیرغم سیاست تنش­زدایی ایران با دیگر کشورها و تأکید رئیس جمهور ایران بر برقراری روابط دوستانه­تر میان ایران و ترکیه، در این دوره نیز شاهد برخی رویدادهای تنش­زا در روابط دو کشور هستیم. مواردی مانند شایعه حمایت ایران از حزب کارگران کردستان ترکیه بر علیه ترکیه، تجاوز مجدد هواپیماهای نظامی ترکیه به خاک ایران در سال 1378 و غیره.

یکی از مهمترین تنش­ها در این دوره را می­توان همراهی ترکیه با امریکا و اسرائیل در پشتیبانی از آشوب­های هیجدهم الی بیست و دوم تیر 1378 شمسی کوی دانشگاه تهران دانست، که دولت ایران این امر را دخالت در امور داخلی ایران قلمداد نموده و به شدت از آن ناراحت شد.

بلافاصله بعد از این رویداد، در تیرماه 1378 و به بهانه تعقیب و نابودی چریک­های پ.ک.ک، چهار فروند هواپیمای جنگی ترکیه به عمق پنج کیلومتری خاک ایران در منطقه سردشت وارد شده و با بمباران خاک ایران موجب شهادت پانزده نفر ایرانی می­شوند (بخشایشی اردستانی 1379، 156).



[1] .  Refah Partisi





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 497
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: