پایان نامه ویژگی¬های اجتماعی گردشگران و نوع انتخاب گونه¬های گردشگری
نوشته شده توسط : admin

تحصیلات و گردشگری

علاوه بر درآمد تحصیلات هم عاملی بسیار مهم به حساب می­آید که با مسافرت رابطه­ای بسیار قوی دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده­ است، نشان می­دهد که با بالا رفتن میزان تحصیلات فرد، تمایل او به سفر بیشتر می­شود. حتی در میان جوانان هم، تحصیلات دانشگاهی موجب می­شود که درصد بیشتری از افراد در پی کسب تجربه­های جدید و یافتن فرصت­هایی برای شناخت بیشتر خود برآیند. بنابراین گروه مزبور احساس می­کند اگر نتواند به تنهایی (از نظر مالی) از عهده چنین سفری برآید دولت باید آن­ها را در این راه یاری کند و یارانه پرداخت نماید (همان، ۱۳۸۸: ۱۸۵).

 

-­ رسانه و گردشگری

تأثیر محسوس تلویزیون افزایش ساعاتی است که افراد در خانه می­گذراند و از آن مهم­تر، توزیع خاص این زمان است: ملاحظه می­شود که ساعات بیشتری در شب در خانه می­گذرد. در عوض، ساعاتی که در روز در خانه صرف می­شود، کاهش می­پذیرد. بلسون معتقد است که علیرغم چنین پدیده­ای در خانواده­های پرجمعیت، حجم کلی زمان صرف شده در خانه بعد از ورود تلویزیون کاهش می­پذیرد و علت آن، به نظر همین نوسنده، این است که در چنین     خانواده­هایی، نوجوانان بیشتر ترجیح می­دهند با دوستی به گردش بروند تا آنکه خود را در اطاقی محبوس سازند.

بررسی­هایی که در فرانسه توسط «انجمن اولیا» صورت گرفته است، همین امر، یعنی توجه کم­تر جوانان را به تلویزیون نشان می­دهد. بی­شبهه، علت این عدم توجه را باید در این دانست که برنامه­های تلویزیونی را در وسیله­ای برای ثبوت تسلطو ارجحیت نسل بزرگسال         می­پندارند. لیک، این عدم توجه عمومیت ندارد. در انگلستان، گورر نشان می­دهد که ۴۷ درصد کودکان بعد از ورود تلویزیون به خانه، زمان بیشتری را در آن صرف می­کنند (کازنو[۱]، ۱۳۸۴: ۱۵۱).

-­ قومیت و گردشگری

در زبان محاوره و دنیای گردشگری این عبارت، مترادف با واژه­ی نژاد در نظر گرفته می­شود. همانگونه سایکس[۲] (۲۰۰۱) اظهار می­کند، شواهد ژنتیکی و جزئی زیادی وجود دارد که نشان       می­دهد تمایز نژادی قدیمی میان آسیایی­ها، قفقازی­ها (سفید­پوستان) و سیاه­پوستان چندان محسوس نیست ودر حقیقت این تفاوت­ها چیزی جز طبقه­بندی­ها ساده و جامع نیستند. با این وجود در محافل دانشگاهی در برخورد با نژاد و قوم­گرایی به عنوان متغییر علوم اجتماعی، شاهد حساسیت­ها و واکنش­های متضادی هستیم.  به خصوص دیدگاهی وجود دارد که بیان می­کند تکیه بر« نژاد » به عنوان یک متغییر، باعث می­شود تا از متغییرهای مهم­تری مثل فقر، فرصت­های آموزشی و بهداشت غافل شویم. مطالعه در زمینه­ی تفاوت جنسیتی درگیر قید و بند چندانی نیست، ارایه­ی نیمرخی از نیازهای افراد سنین مختلف ارزشمند است، اما محققان باید توجه داشته باشند که ایجاد ارتباط بین  « نژاد»  و« قومیت»  ممکن است باعث بروز دیدگاههای تبعیض آمیزی شود.  در واقع سنت رفتاری خاصی  راجع به سفر سیاهان آمریکایی، بومیان تایوانی و تامیل­های سریلانکا کشف نشده است. البته اسثنائاتی مثل کار فن[۳] (۱۹۹۴) در مورد هزینه­ی سفر خانوارهای آمریکایی اسپانیایی تبار و آسیایی تبار، کار استیفنسون و هیوگس[۴] ( ۱۹۹۵) در مورد جوامع آفریقایی- کارائیبی[۵] بریتانیا و کار ته­ئی و لسکرک [۶] (۲۰۰۳) در مورد جاذبه­ی گردشگری کشتی­های تفریحی برای اقلیت­های قومی وجود دارد. امکان انجام مطالعات گردشگری جدید و مهم در ادامه­ی کارهای انجام شده در مورد ترجیحات قومی برای گذراندن اوقات فراغت وجود دارد که فرصت­های تحقیقاتی مهمی را برای محققان و علاقه­مندان تجاری فراهم آورد (پیرس[۷]، ۱۳۸۹: ۶۵).

 

 

-­ چشم ­و هم چشمی و گردشگری

چشم و هم چشمی اصطلاحی است که به نوع رفتار انسانی در حوزه عمل اجتماعی اشاره دارد. با توجه به مسأله رقابت که در این اصطلاح نهفته است، اشخاص برای دست یابی به اهداف رقابتی، دست به انواع و اقسام کارهایی می زنند که در چشم دیگری بزرگ نمایند و به نوعی خودنمایی کرده و برتری و چیرگی خویش را نشان دهند. چشم پرکنی و برتری جویی هدفی است که در این نوع رفتار می توان شناسایی کرداز جمله جامعه شناسانی که به این موضوع پرداخته اند وبلن می باشد تورشتاین وبلن[۸]، یکی از صاحب­نظران پیشگام در این عرصه، فراغت را به عنوان موضوعی مستقل مطالعه و تبیین کرده و درباره­ی تغییر نقش و کارکرد فراغت در جامعه­ی جدید نظریه­پردازی کرده است. در نظریه­ی او مصرف و فراغت چشمگیر (و نمایشی)، راهی است برای نمایاندن منزلت و موقعیت اجتماعی برای اینکه انسان­ها در چشم دیگران برتر جلوه کنند و برای خودشان نیز ارزش بیشتری قائل شوند. آداب و روش­های زندگی طبقات بالا با فراغت و مصرف چشمگیر توأم است. مصرف و فراغت چشمگیر، لزوماً منحصر به افرادی نیست که برای دستیابی به مقام و موقعیت بلندمرتبه با دیگران رقابت می­کنند بلکه بستگان این افراد از جمله همسران و خدمتگزاران آنها هم می­توانند با این نوع سبک زندگی و فراغت، منزلت سرورانشان را به نمایش بگذارند. به نظر وبلن، در جوامع مدرن، مصرف چشمگیر (متظاهرانه) و سبک زندگی مبتنی بر رفاه و فراغت، سراسر ساختار اجتماعی را فرا گرفته است. در چنین فرهنگ­های رقابت­آمیزی، افراد طبقات پایین­تر تلاش می­کنند تا با الگو قرار دادن سبک زندگی و فراغت طبقه بالاتر و تظاهر به فراغت­های مدرن به احترام و منزلت اجتماعی بیشتری دست یابند (وبلن ،۱۳۸۳: ۷۱).

 

۲-۴-­

[۱]– Cazeneube,gean

[۲]– sykes

[۳]– fan

[۴]– Astyfnsvn & hyvgs

[۵]– Afro- caribbean

[۶]– lskrk

[۷]– pierce

[۸]– Veblen

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 452
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: