دانلود پایان نامه : بررسی جنبه­ های عملی استفاده از روش­ طرح و ساخت در پروژه­های عمرانی
نوشته شده توسط : admin

 پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران

با موضوع :

  بررسی جنبه­ های عملی استفاده از روش­ طرح و ساخت در پروژه­های عمرانی

چکیده

     در پروژه­های عمرانی و طرحهای زیر بنایی که به صورت بارز از تحولات تکنولوژی تاثیر می­پذیرند استفاده از روشها و ساختارهای نوین مدیریت امری اجتناب ناپذیر است. یکی از روش­های نوین مدیریت و اجرای پروژه ها، روش «طرح و ساخت» می­باشد که امروزه طرفداران زیادی بین دست­اندرکاران اجرای پروژه­ها پیدا کرده است. این روش در مجموعه روشهای دو عاملی (کارفرما-پیمانکار) جای داشته که در آن کارفرما مسئولیت طراحی و اجرای پروژه را از طریق یک قرارداد به پیمانکار (طراح-سازنده) واگذار می­کند.

    در پژوهش حاضر به منظور شناسایی جنبه­ های عملی استفاده از روش­ طرح و ساخت در پروژه­های عمرانی دو طرح مجتمع ورزشی دانشگاه گلستان و فرودگاه بین­المللی امام خمینی (ره) به عنوان مطالعه موردی، مورد بررسی قرار گرفت. روش طرح و ساخت که در پروژه­های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد دارای تفاوت­هایی با مشخصات نظری این روش نیز داشته که منجر به محقق نشدن کلیه خصوصیات این روش و عدم بهره گیری بهینه از آن شده است.

     به طور کلی یافته­ها نشان می­دهد مهمترین مزیت عامل جذابیت این روش برای کارفرمایان، همکاری، هماهنگی و تلفیق سه فعالیت طراحی، تدارک و اجرا می­باشد که مانند بهم پیوسته در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند. در نتیجه محصول به دست آمده دارای قابلیت اجرایی بهتر و در زمانبندی قابل قبول انجام خواهد شد نهایتاً استفاده از این روشی را در طرحهای عمرانی پیشنهاد می­نماید.

مقدمه

تاکنون تحقیقات کاربردی زیادی روی روش­های مدیریت و اجرای پروژه­های ساخت در کشورهای توسعه یافته انجام شده است. این تحقیقات که با تکیه بر تجربه بالای این کشورها در استفاده از روش­های مختلف بوده نقش بسزایی در یافتن راهکارهای مناسب جهت حل معضلات اجرای پروژه­های زیربنایی داشته است.

در کشور ما با توجه به حجم بالای پروژه­های عمرانی که در سال­های اخیر آغاز شده­اند و مشکلات مدیریت که اغلب منجر به تاخیر در بهره برداری از این پروژه­ها می­گردد ضرروت انجام تحقیقات کاربردی جهت بررسی همه جانبه انواع مختلف قراردادهای ساخت با توجه به امکانات و شرایط خاص کشورمان کاملاً مشهود است. اینگونه تحقیقات در کشور ما در آغاز راه است و هنوز مسیر طولانی تحقیقاتی و شمار زیادی پژوهش در این زمینه لازم است تا درک روشن و استخراج استانداردهای ملی را بدنبال داشته باشد.

در این پژوهش سعی گردیده ابتدا روش­های متداول مدیریت و اجرای پروژه ها به لحاظ مشخصه­ها و نقاط ضعف و قوت آنها معرفی شده، و سپس ویژگی­های روش «طرح و ساخت» بررسی و جنبه­های عملی آن در پروژهای عمرانی مورد ارزیابی قرار گیرد.

در روش «طرح و ساخت» انجام فعالیت­های طراحی نهایی، تدارک، اجرا و راه­اندازی به عهده پیمانکار (طراح-سازنده) گذاشته می­شود. بدین ترتیب کارفرما ریسک و مسئولیت خود را کاهش داده و آنرا بیشتر متوجه پیمانکار می­سازد، در این روش هماهنگی بین تیم طراح و سازنده بالا رفته و یکپارچگی پروژه حفظ می­شود، ضمن آنکه امکان انجام همزمان طراحی و اجرا فراهم شده و زمان اجرای پروژه کاهش می­یابد.

 

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 527
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: