دانشگاه علم و فرهنگ
دانشکده علوم انسانی
پایاننامه کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی
تحلیل همآیندی (کانجانکچرال) مطالعات فرهنگی در ایران
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
اغلب گفتهها و نوشتهها پیرامون مطالعات فرهنگی در ایران، به توصیف و بازگویی نمودهای آشکار و عموماً نهادی آن پرداختهاند. این مجموعه گفتارها، یا حالتی تجویزی داشته و سنجهای را در مطالعات خود پیشاپیش مفروض گرفتهاند، یا آنکه شأنی استعلایی برای روایت خویش قائل بودهاند. در جملگی آنها، آنچه مغفول ماندهاست، مطالعهی امکانهای ظهور مطالعات فرهنگی بهعنوان پیکرهای از دانش، در بستر همآیندیهای تاریخی، جدالهای معرفتشناختی، مناسبات قدرت، امور پیشامدی و تفاسیر ناشی از مواضع سوژگی کارگزاران و بازیگران عمدهی این عرصه بودهاست. پژوهش حاضر با معرفی امکانها و ملاحظات موجود در مطالعات فرهنگی بهمنظور اتخاذ موضعی تاریخی، بهویژه شیوهی تحلیل همآیندی میکوشد نمودهای حاضرِ مطالعات فرهنگی در ایران را، در پرتو امکانهای پدیداریشان مطالعه نماید. استدلال پژوهش حاضر براساس مجموعهی گفتوگوهای روایی جامع با اصحاب مطالعات فرهنگی در ایران چنین است که مطالعات فرهنگی در ایران، بههنگام ورود به مناسبات نهادی و رشتهای، ارتباط معنادارش را با علل معرفتشناختی ممکنشدناش از دست داد و بیشتر در سطح اسمی و گزارهمحوری که صرفا با نمودهای رشتهای مطالعات فرهنگی در ارتباط است، باقی ماند. این رخداد، پیامدهای جدی برای سیاست مطالعات فرهنگی، بهویژه امکانهای مداخلهای آن بههمراه داشتهاست. این پژوهش همچنین میکوشد نشان دهد، چگونه بیتوجهی به همآیندیهای تاریخی و امکانهای پدیداری دانش، بر سیاستهای آن، تأثیراتی عمیق و بنیادین برجای میگذارد.
واژگان کلیدی: مطالعات فرهنگی، تحلیل همآیندی، امکانهای معرفتشناختی، زمینهمندی، سیاست نظریه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول- مقدمه و کلیات………………………………………………………………… 1
1-1 – بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………….. 1
1-2- پرسشهای پژوهش ………………………………………………………………………………………… 11
فصل دوم-چهارچوب مفهومی………………………………………………………….. 13
2-1- پیشدرآمد ……………………………………………………………………………………………………. 13
2-2- تبارشناسی فوکویی و مطالعات فرهنگی: بسندگیها و نابسندگیها ………………….. 14
2-3- تاچریسم، پروژهای متناقضنما ………………………………………………………………………. 22
2-4- بحران چپ و تجدیدنظر در سیاست نظریه ……………………………………………………… 24
2-5- همآیندی: تبارهای مفهومی؛ از ماکیاولی تا آلتوسر …………………………………………. 28
2-6- گرامشیِ هال ……………………………………………………………………………………………….. 38
2-7- سیاست همآیندی در مطالعات فرهنگی و مولفه های آن ………………………………….. 40
2-7-1- فروبستگی خودسرانه …………………………………………………………………………………………………………. 43
2-7-2- مفصلبندی ………………………………………………………………………………………………………………………… 45
2-7-3- انحراف نظریهای …………………………………………………………………………………………………………………. 50
2-8- گروسبرگ، زمینهگرایی رادیکال و «مطالعات فرهنگی»ها ……………………………….. 52
عنوان صفحه
2-9- مطالعات فرهنگی در ژاپن ………………………………………………………………………………. 60
2-10- مطالعات فرهنگی در ترکیه ………………………………………………………………………….. 63
2-11- جمعبندی ………………………………………………………………………………………………….. 66
فصل سوم-روششناسی ………………………………………………………………….. 67
3-1- روششناسی ………………………………………………………………………………………………… 67
3-2- روش انجام پژوهش ………………………………………………………………………………………. 70
3-3- ملاحظات اخلاقی پژوهش …………………………………………………………………………….. 75
فصل چهارم-تحلیل دادهها ……………………………………………………………… 76
4-1- پیشدرآمد …………………………………………………………………………………………………… 76
4-2- ارغنون و ظهور امر فرهنگی: از زمینههای امکان تا بزنگاه پایان………………………. 78
4-3- مرکز پژوهشهای بنیادی و کندوکاوهایی بیشتر پیرامون امر فرهنگی: بزنگاهِ نخستین مواجهه………………………………………………………………………………………………………………….. 100
4-4- امر فرهنگی و جامعهشناسی نظری-فرهنگی: تدارک استلزامات سازمانی …………107
4-5- دانشجویان دکتری جامعهشناسی نظری-فرهنگی دانشگاه تهران و ملاحظاتی پیرامون مواضع سوژگیشان ………………………………………………………………………………….. 119
4-6- یوسف اباذری در آستانه: دیالکتیک نزولی در بزنگاه اصلاحات ……………………….. 126
4-7- یوسف اباذری، زندگی روزمره و مطالعات فرهنگی …………………………………………. 135
عنوان صفحه
4-8- شاگردان اباذری و مطالعات فرهنگی: دشواریها و پیامدهای یک کشف …………. 143
4-8-1- رویکرد هاله لاجوردی ……………………………………………………………………………………………………… 146
4-8-2- رویکرد عباس کاظمی ……………………………………………………………………………………………………… 150
4-8-3- رویکرد محمد رضایی ………………………………………………………………………………………………………. 158
4-9- گروه ارتباطات دانشگاه تهران و مطالعات فرهنگی: پس سهم ما از کیک چه میشود؟………………………………………………………………………………………………………………………………162
4-10- مطالعات فرهنگیِ علم و فرهنگ: فضایی آستانهای در سرحدات درون و بیرونِ آکادمی ….. …………………………………………………………………………………………………………….171
4-11- از مدیریت امور فرهنگی به مطالعات فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبایی: چرخشی پیشامدی …………………………………………………………………………………………………………….. 182
4-12- توفیق در آستانه: بزنگاه مطالبهی بازگشت امر کلی به مطالعات فرهنگی ……….. 192
4-13- توفیق و مطالعات فرهنگی: از توضیح نسبت امر کلی و جزئی، تا رادیکالکردن فضای آکادمی……………………………………………………………………………………………………………………………. 206
4-14- انحلال گروه مطالعات فرهنگی علامه: واسازی روایت رسمی …………………………. 217
4-15- انحلال گروه مطالعات فرهنگی علامه: روایتی ازسطوح چندگانهی ستیز بر سر مواضع سوژگی…………………………………………………………………………………………………………………………… 227
4-16- سیاست کژبازنمایی و مورد عجیب کاشان: ماورای اطلاق عام و خاص مطالعات فرهنگی ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 243
فصل پنجم-بحث و نتیجهگیری ……………………………………………………..246
عنوان صفحه
فهرست مراجع ………………………………………………………………………………..251
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 – بیان مسأله
مطالعهی پیکرهای از دانش به عنوان واقعیتی تاریخی و فرهنگی و مجموعهی عواملی که پدیداری چنین پیکرهای را ممکن میسازد، دشواریها و در عین حال ملاحظات خاص خود را دارد. برخی این مطالعه را برپایهی پدیدارشناسی استعلایی استوار میسازند و فعالیتهای معنابخش سوژهی خودمختار و آزاد را مطمح نظر قرار میدهند. برخی رویهای هرمنوتیکی پیش میگیرند و میکوشند حقیقتی غایی را از متن کردارهای اجتماعی، تاریخی و فرهنگی کشف نمایند؛ جمعی نیز ممکن است از منظری ساختارگرایانه در پی ایجاد الگوی صوریِ قاعده مندی برای مطالعه ی این پیکره ها باشند. بنابراین اتخاذ رویکردی که بتواند چنین مطالعهای را به سامان رساند آسان نیست. از سویی اتخاذ هر یک از این رویکردها نیازمند اقامهی دلایلی متقن بوده و از جانب دیگر، رفتن به سمت هر یک از این رویکردها، پیامدهای خاصی نیز به همراه دارد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0