دانلود پایان نامه بررسی نقش جشنواره های موضوعی تئاتر در تغییر نگرش نویسندگان و کارگردانان هنرهای نما
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاداسلامی

واحد تهران مرکزی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )رشته ارتباطات اجتماعی

گرایش: روزنامه نگاری

 

عنوان:

بررسی نقش جشنواره های موضوعی تئاتر در تغییر نگرش نویسندگان و کارگردانان هنرهای نمایشی تهران

 

استاد راهنما:

دکتر فیروز دیندار فرکوش

استاد مشاور:

دکتر حسن رستمی

 

زمستان 92

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

توجه به تئاترهای موضوعی و کارکرد آنها به واسطه رایج بودن آنها در کشور ما مسئله ای حائز اهمیت است. به نظر می رسد کار کردن این گونه تئاترها و قرار گرفتن در قالب غیر منعطف و چارچوب بندی شده آنها هنرمند را از پرداختن آزادانه به این هنر و رسانه قوی و ایجاد خلاقیت در این وادی باز می دارد.

این پژوهش بر آن است که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش پاسخ دهد که آیا برگزاری جشنواره های موضوعی تئاتر در تغییر نگرش کارگردانان و نویسندگان موثر بوده است یا خیر؟

برای دست یابی به نتایج در این پژوهش از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش نویسندگان و کارگردانان عضو مرکز هنرهای نمایشی شهر تهران است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال اصلی است که برگزاری جشنواره های موضوعی تا چه میزان در تغییر نگرش و جهان بینی نویسندگان و کارگردانان تئاتر تأثیر دارد.

 

 

واژگان کلیدی:

تئاتر، جشنواره های موضوعی، نویسنده، کارگردان، تغییر نگرش

 

 

فهرست مطالب

فصل اول

کلیات پژوهش

1-1-مقدمه. 1

1-2-بیان مساله تحقیق.. 3

1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4-اهداف پژوهش… 4

1-4-1- هدف کلی پژوهش… 4

1-5-سوالات و فرضیه های تحقیق: 5

1-6-تعریف مفاهیم: 5

1-6-1- تئاتر. 5

1-6-2- جشنواره های موضوعی.. 6

فصل دوم

ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1- چهار چوب نظری پژوهش… 8

2-1-1- نمایش و نقش عناصر نمایشی.. 8

2-1-2-  نمایش و تعریف آن.. 8

2-1-3- تاریخچه. 10

2-1-4- تئاتر معاصر ایران.. 13

2-1-4-1-نمایش در عصر مشروطه: 13

2-1-4-2-تئاتر دوره پهلوی.. 15

2-1-4-3-دعوای تئاتر ملی.. 20

2-1-4-4- نمایشنامه. 26

2-1-4-5- کارگردان.. 27

2-1-4-6- بازیگر. 28

2-1-4-7-حرکت… 29

2-1-4-7-ریتم. 30

2-1-4-8- رقص…. 32

2-1-4-8- گفتار و بیان.. 33

2-1-4-9-طراحی صحنه. 34

2-1-4-9- لباس… 36

2-1-4-10-نور در نمایش… 37

2-1-4-11-گریم در نمایش… 39

2-1-4-12-جلوه های صوتی.. 39

2-1-4-13-وسایل صحنه. 40

2-1-4-14-تماشاگر. 41

2-2- گونه های نمایشی.. 44

2-2-1- تراژدی.. 44

2-2-2- کمدی.. 46

2-2-3- فارس… 48

2-2-4- ملودرام. 50

2-2-5- تراژیکمدی.. 52

2-3- نمایش و انواع آن در ایران.. 53

2-3-1- بازی های نمایشی.. 55

2-3-2-  نمایش عروسکی.. 56

2-3-4- تعزیه. 57

2-4- سبک های هنری- نمایشی.. 58

2-4-1- کلاسی سیسم. 58

2-4-2- رمانتی سیسم. 58

2-4-3-  رئالیسم. 59

2-4-4- ناتورالیسم. 59

2-4-5- سمبولیسم. 59

2-4-6- اکسپرسیونیسم. 60

2-4-7- دادائیسم. 60

2-4-8- سوررئالیسم. 60

2-4-9- اگزیستانسیالیسم. 61

2-4-10- پست مدرنیسم. 61

2-4-11- آوانگاردیسم. 61

2-5- نظریات تئاتر. 62

2-5-1-  نظریه روان کاوی.. 62

2-5-1-1- فروید. 62

2-5-1-2- ژاک لاکان.. 66

2-5-1-3-  نظریه فمینیستی و جنسیت… 68

2-5-1-4- کاریل چرچیل و توزاک شانگ…. 71

2-5-1-5- نظریه دریافت و واکنش مخاطب… 74

2-5-1-7-اقتباس تئاتری.. 79

2-5-1-8-اولنای دیوید ممت… 80

2-5-1-9-نظریه ماتریالیستی، پسامدرن و پسا استعماری.. 83

2-5-1-10-نظریه پسامدرن.. 83

2-5-1-11- پسامدرنیسم و تئاتر. 86

2-5-1-12-  نظریه پسااستعماری.. 88

2-5-1-13-  توفان امه سزر. 91

2-6- نظریه های شرطی سازی پاولف،اسکینر و ثرندایک.. 92

2-6-1 شرطی شدن کلاسیک چسیت؟. 92

2-6-2-  شرطی شدن در سطح بالاتر. 93

2-6-3-تعمیم و تمیز محرک.. 94

2-6-4-خاموشی و برگشت خود به خودی.. 94

2-6-5-شرطی شدن کلاسیک انسانها : 95

2-6-6-انتقادات از نظریه ثرندایک: 98

2-7-نظریه شرطی سازی کنشگر اسکینر. 98

2-7-1-رفتار پاسخ گر و رفتار کنشگر. 98

2-7-2-تقویت کننده های مثبت و منفی : 100

2-8-پیشینه پژوهش… 101

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

3-1- روش پژوهش… 103

3-2- جامعه آماری.. 103

3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 103

3-4- روش جمع آوری داده ها 104

3-5- ابزارگرد آوری اطلاعات… 104

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 104

 

 

 

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه. 106

4-2- ویژگی های جمعیت شناختی.. 106

جدول4-1: توزیع فراوانی جنسیت در نمونه مورد مطالعه. 106

جدول4-2: توزیع فراوانی وضعیت تاهل در نمونه مورد مطالعه. 107

جدول4-3: توزیع فراوانی بازه سنی در نمونه مورد مطالعه. 107

جدول4-4: توزیع فراوانی تحصیلات در نمونه مورد مطالعه. 108

جدول4-5: توزیع فراوانی سابقه در نمونه مورد مطالعه. 108

جدول4-6: توزیع فراوانی زمینه فعالیت در نمونه مورد مطالعه. 109

4-3-یافته های توصیفی.. 121

جدول 4-34 میانگین و انحراف متغیر های پژوهش… 121

4-4- یافته های استنباطی.. 122

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

5-1- بحث و نتیجه گیری.. 127

5-2- محدودیت های پژوهش… 129

5-3- پیشنهادات پژوهشی.. 129

 

1-    مقدمه

از زمانی که میرزا فتحعلی آخوندزاده اولین «دراما»ی ایرانی، ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر، را در 1229ق، پنج سال بعد از قرارداد ترکمانچای نوشت(خلج،17:1381 )، گونه ادبی جدیدی در میدان ادبی ایران به وجود آمد که در طول بیش از یک قرن، بنا به فراز و فرود راه، تولیدات چندی داشته است. این لحظه پاگیری نمایش­نامه نویسی جدید در ایران مقارن و همخوان با تاریخ مدرنیته[1]است: میرزا آقا تبریزی و مرتضی قلی خان مویدالممالک نیز پیش از صدور فرمان مشروطه به سیاق غرب، نمایش نامه می نوشتند.(بکتاش، 13: 1356). از آن زمان تا کنون به تناسب شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه این هنر دستخوش تغییرات متفاوتی شده است. و در دهه های اخیر جشنواره های موضوعی تئاتر بیشتر در جامعه رایج شده اند و محتوای این جشنواره­ها جامعه هنری و به تبع آن مخاطبان را دستخوش تغییرات کرده و عکس العمل های متفاوتی در این خصوص ایجاد شده است.

همه رسانه ها در کار زیر و رو کردن محتویات اندیشه های ما هستند و حضورشان در زندگی ما از لحاظ شخصی، سیاسی، اقتصادی، زیبا شناختی، روانشناسی، اخلاقی و اجتماعی آن چنان نافذ و گسترده است که ما به هیچ رو از تماس، تأثیر پذیری و تغییری که در ما پدید می آورند در امان نخواهیم ماند(کمالی پور،63: 1371).

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 681
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: