برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 727 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیپایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوقعنوان :حمایت از بزه دیده در فرآیند دادرسی کیفریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده حمایت از بزه دیده در فرآیند دادرسی کیفری موضوعی است که در این پایان نامه مورد بررسی قرار گرفته است. پس از طرح مفهوم بزه دیده و حق های در نظر گرفته شده برای آنان باید دانست حق های ماهوی در قالب مقررات شکلی و ماهوی از جمله آیین دادرسی کیفری در هر کشور از جمله در ایران در نظر گرفته شده اند. این حقوق در قالب سیاست های جنایی افتراقی در فرآیند دادرسی کیفری برای اشخاص بزه دیده در قالب حق های ویژه و خاص مقرر گشته اند. در قانون جدید آیین دادرسی کیفری ایران مصوب 1393، قانونگذار رویکرد بزه دیده محور به اشخاص درگیر در فرآیند دادرسی داشته و حق های ویژه ای را در قالب سیاست های ترجحی، اقتداری و امتیازی برای آنان منظور کرده که در این پایان نامه به شرح آن اشاره خواهد شد. واژگان کلیدی: بزه دیده، دادرسی کیفری، سیاست جنایی افتراقی، حقوق انسانی
مقدمه در مقایسه با سایر انسانها، بزه دیدگان بیش از دیگران به محیطی امن و سالم برای رشد و شکوفایی استعداد های خود نیاز دارند و باید در شرایطی باشند که در مواقع لازم از حمایت و امداد های لازم برخوردار شوند. از این رو و با توجه به آنکه به موجب اسناد بین المللی و قوانین داخلی کشورها باید نسبت به بهبود شرایط جسمانی و روحی بزه دیدگان و حقوق آنها در فرآیند دادرسی کیفری توجهات لازم صورت گیرد. با توجه به نمودهای فراوان بزه دیده گی که ره آورد اوضاع نابسامان اقتصادی، فقر و بحران های جهانی و منطقه ایست و در شرایطی که اشکال خاص بزه دیده گی در مناطق گوناگون جهان هر روزه به شیوه ای جدید مشاهده می شود،استفاده از حمایت ها توجیه پذیر و ضروری می رسد. با آنکه مطالعات بزه دیده شناسی در ایران مراحل آغازین خود را سپری می کند لیکن سابقه حمایت قانونی از بزه دیدگان خاصه حمایت کیفری به سالهای نخستین قانونگذاری جدید در کشور ما برمی گردد. پایان نامه پیش رو با تمرکز بر مفهوم بزه دیده گی و بزه دیده و حقوق مربوط به آنها به بحث مهم حمایت های ضروری و لازم در دو عرصه داخلی بات رویکرد به قانون آیین دادرسی کیفری پرداخته است. در واقع تعهد عمده دولتها در حقوق داخلی وابستگی تام و جدایی ناپذیر آن جای را برای بحث باز می کند که دولتهای گوناگون از جمله ایران در عرصه داخلی چه تعهداتی را در حوزه دادرسی کیفری برای حمایت از بزه دیدگان در این خصوص دارند. حمایت از بزه دیده گی اطفال با حد و مرزی که در آینده نزدیک برای آن بیان خواهیم کرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حساسیت تضییع حقوق کودکان که به نوعی تضییع حقوق کل جامعه تلقی میشود، به جهت خلاء مشهود ادبیات حقوقی و جرم شناسی راجع به مقوله بزه دیده گی اطفال زمینه ای برای نگارش پایان نامه پیش رو بوده است. پس از بیان کلیات موضوع در فصل اول این پایان نامه، در فصول دوم تا چهارم حق های بزه دیدگان در مراحل مخنلف دادرسی کیفری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد :: بازدید از این مطلب : 682 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیواحد نجفآباددانشکدۀ حقوقپایاننامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد«M.A»عنوان :کاوش و بررسی در خصوص حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیهاستاد راهنما:حجهالاسلام حسین ایزدیاستاد مشاور:دکتر اصغر پورشمسبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) مقدمه: انسان فطرتاً اجتماعی آفریده شده است، نیازهای او در جامعه و در ارتباط با افراد دیگر برآورده میشود و یکی از نهادهای اجتماعی موردتوجه قانونگذاران، نهاد خانواده میباشد و مهمترین حرف قانون در هر جامعهای بیان حقوق افراد آن جامعه برای حفظ و عدم تضییع آن میباشد و این مهم تنها در سایۀ آگاهی و تعهد و هماهنگی افراد جامعه از بدو تحقق شخصیت حقوقی انسان تا پایان آن میتواند به نحو مطلوب محقق گردد. از طرفی بدون تردید، بنیادیترین نهاد اجتماعی، خانواده است که از بههمپیوستن آنها جامعه شکل میگیرد؛ لذا میبایست همه برنامههایی که در جهت اصلاح و سروساماندادن جوامع، ارائه میشود با محوریت خانواده باشد. به عبارت دیگر، در راهکارهای اصلاحی جوامع نقش کلیدی و اساسی باید از آن خانواده باشد. خانواده این کوچکترین واحد اجتماعی متشکل از والدین و فرزندان است، که مهمترین کارکرد آن تولیدمثل در راستای بقاء نسل بشر و ایجاد بستری مناسب جهت رشد فرزندان، این متولیان و گردانندگان آیندۀ چرخهای اجتماع، میباشد. تحقیقاً این مهم ممکن نمیگردد مگر آنکه اعضای خانواده بهخصوص والدین که ارکان اصلی آن محسوب میشوند: اولاً: در یک چهارچوب مشخص که مورد پذیرش عقل و فطرت انسانی است، با هم مرتبط باشند. ثانیأ: با آگاهی از وظایف و تکالیفی که بر عهدۀ هر یک از آنهاست، دقیقأ به مسؤلیتهای خویش در قبال یکدیگر عمل نموده و پایبند به آن باشند. میدانیم که یکی از معضلات مهم اجتماعی، عدم رعایت حقوق افراد در محدودۀ خانواده در مراحل مختلف زندگی است؛ بهویژه در دوران جنینی و کودکی که در آن فرد مستقلاً قدرت دفاع از خویش را ندارد و عدم رعایت حقوق این دوران، خسارات جبرانناپذیری به شخصیت افراد و آیندۀ جوامع وارد میکند. در تمامی جوامع با هر عقیده و مسلکی، قوانین و مقررات و آداب و رسوم خاص، جهت ارتباط زن و مرد وجود دارد. هر زن و مردی که بخواهند در کنار یکدیگر و بهصورت زوج، هستۀ اولیۀ خانواده را تشکیل دهند، ملزم به رعایت آن قوانین و آداب و رسوم میباشند و نیز نحوۀ ارتباط و مسئولیتهای اعضاء خانواده مشخص و معلوم است. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى» ای مردم ما شما را از زن و مردی آفریدیم. (حجرات: ۱۳) خلقت انسان از یک زن و مرد است که ارکان خانواده میباشند و نیز در آیات دیگر بهصورت صریح یا تلویحی وظایف اعضاء خانواده بیان گردیده است و در روایات وارده از معصومین«علیهمالسلام» که بهعنوان یکی از منابع چهارگانۀ استخراج احکام شرعیۀ فرعیه شمرده میشوند بهصورت کامل تمام جزئیات وظایف و مسؤلیتهای اعضاء خانواده و حقوق متقابل یکدیگر بیان شده است. باید دانست انجام هر وظیفهای منوط به آگاهی و اطلاعات لازم دربارۀ آن تکلیف میباشد. آگاهی عالمانه و دقیق که در پرتو آن انگیزۀ لازم جهت عمل به آن ایجاد شود. اعضاء خانواده ابتدا آگاه از مسئولیتهای خویش گردند و آنگاه انتظار عمل به آن تکالیف و وظایف را از آنها داشته باشیم. وظایف و تکالیف اعضاء خانواده را در یک تقسیمبندی به دو دسته میتوان تقسیم کرد: 1-وظایف والدین نسبت به فرزندان 2-وظایف فرزندان نسبت به والدین در فرهنگ غنی اسلام، این حقوق و وظایف به درستی رعایت گردیده؛ مثلاً اگر حق طاعت را برای والدین به گردن و در تعهد فرزندان و حق تربیت را برای فرزندان به گردن والدین (پدر و مادر) بر شمرده، این حق طاعت و این حق تربیت براساس حقوق متقابل جعل شده است؛ یعنی اگر بر فرزند لازم است که از والدین خود اطاعت کند به این دلیل نیست که والدین بر آنها سلطه دارند و صرفاً به خاطر رعایت مصالح آنها باشد؛ بلکه در حق طاعت، مصالح فرزند در نظر گرفته شده است و رعایت این حق، درواقع برای این است که پدر و مادر با فرزند، با هماهنگی کامل زندگی و رشد نمایند. درواقع پدر و مادر با امر و نهی، مطابق مصالح فرزند، علاوهبراینکه فرزند خود را تربیت میکنند، خود در پرتو آن رشد میکنند. اهمیت موضوع رعایت حقوق متقابل والدین و فرزندان برابر با اهمیت تربیت انسانهای شایسته برای جامعه و استحکام نهاد خانواده است. شناخت صحیح و التزام به رعایت حقوق هریک از والدین و فرزندان میتواند جامعه را به سوی اعتدال اخلاقی، اجتماعی و رفتاری سوق دهد؛ بهطوریکه والدین شایسته میتوانند خدمتگزاران مفیدی برای آیندۀ جامعۀ بشری بسازند و فرزندان برخوردار از پدر و مادر شایسته این فرصت را خواهند یافت که خود، پدران و مادران شایستهای برای تربیت نسلهای آینده باشند. تحقیقاتی که تابهحال توسط دانشمندان و محققین محترم دربارۀ وظایف و تکالیف متقابل والدین و فرزندان صورت گرفته که امید است خدمات آنها موردقبول درگاه پاک احدیت باشد، بیشتر حول محور اخلاقیات است و از منظر روایات وارده به موضوع پرداختهاند. در آنچه که بهعنوان پایاننامه، پیش روی است، تلاش شده است تا در لابهلای کتب فقهی و منابع اصیل بهعنوان کتب پایه و مرجع، هر جا حکمی را که به نحوی بیانکنندۀ مسؤلیتهای متقابل والدین و فرزندان نسبت به همدیگر بوده، یافته و بهصورت دستهبندیشده ارائه شود. به بیان دیگر، وظایف و تکالیف متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. میدانیم که یکی از نکاتی که در مدخل هر بحث دارای اهمیت میباشد، تبیین مسئله، پرسشهای اصلی، هدف، فرضیهها، روش تحقیق، روش کار و تقسیم مطالب است که در آن موضوع به کار رفته است. توضیح و بیان این مباحث کمک زیادی به فهم دقیق اصل موضوع مینماید؛ بنابراین لازم است قبل از ورود به مبحث اصلی، به ذکر این مباحث پرداخته شود. براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد :: بازدید از این مطلب : 865 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه بوعلی سینادانشکده ادبیات و علوم انسانیگروه آموزشی زبان و ادبیات عربیپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته زبان وادبیات عربیعنوان :بررسی صور خیال در صحیفه سجادیهاستاد راهنما :دکتر مرتضی قائمیاستاد مشاور:دکتر زهرا افضلی17 اردیبهشت 1393برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات پژوهش 1-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………… 3 1-2- بیان مسأله………………………………………………………………………………………………. 5 1-3- سابقه و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………….. 6 1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… 6 1-5- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………….. 7 1-6- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 7
فصل دوم: امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه 2-1- ویژگی های فردی امام سجاد (ع)………………………………………………………………… 11 2-1-1- ولادت امام سجاد (ع) ………………………………………………………………………….. 11 2-1-2- کنیه و نسب امام سجاد (ع) …………………………………………………………………… 11 2-1-3- لقب های امام سجاد (ع) ………………………………………………………………………. 11 2-2- ویژگی های اخلاقی و عبادی امام سجاد(ع)……………………………………………………. 12 2-2-1- بخشش امام سجاد (ع) …………………………………………………………………………. 12 2-2-2- عبادت و بندگی ………………………………………………………………………………….. 13 2-2-3- مقام علمی امام سجاد (ع) ……………………………………………………………………… 14 2-3- اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امام سجاد (ع)………………………………………………. 15 2-3-1- رفتار امام سجاد (ع) با جنبش حره ………………………………………………………….. 17 2-4- شهادت امام سجاد (ع) …………………………………………………………………………….. 19 2-5- صحیفه سجادیه……………………………………………………………………………………….. 19 2-5-1- ابعاد صحیفه سجادیه ……………………………………………………………………………. 20 2-5-2- هدف و درون مایه صحیفه سجادیه ………………………………………………………….. 21
فصل سوم: تصویر ، خیال و تخیل 3-1- تصویر…………………………………………………………………………………………………… 25 3-1-1- تعریف لغوی تصویر ……………………………………………………………………………. 25 فهرست مطالب عنوان صفحه 3-1-2- تصویر در اصطلاح ادبی………………………………………………………………………… 25 3-2 – خیال……………………………………………………………………………………………………. 27 3-2-1- تعریف لغوی خیال ………………………………………………………………………………. 27 3-2-2- خیال در اصطلاح ادبی …………………………………………………………………………. 27 3-3- تخیل ……………………………………………………………………………………………………. 29 3-3-1 – تعریف لغوی تخیل……………………………………………………………………………. 29 3-3-2- تخیل در اصطلاح ادبی………………………………………………………………………….. 29
فصل چهارم:بررسی صور خیال در صحیفه سجادیه(تشبیه، مجاز ،استعاره و کنایه) 4-1- تشبیه…………………………………………………………………………………………………….. 33 4-1-1- بلاغت تشبیه……………………………………………………………………………………….. 34 4-1-2- تشبیه در صحیفه سجادیه ………………………………………………………………………. 35 4-2- مجاز…………………………………………………………………………………………………….. 50 4-2-1- بلاغت مجاز……………………………………………………………………………………….. 51 4-2-2- مجاز مرسل………………………………………………………………………………………… 52 4-2-3- مجاز مرسل در صحیفه سجادیه……………………………………………………………….. 53 4-2-4- مجاز عقلی…………………………………………………………………………………………. 56 4-2-5- مجاز عقلی در صحیفه سجادیه………………………………………………………………… 57 4-3- استعاره………………………………………………………………………………………………….. 59 4-3-1- بلاغت استعاره…………………………………………………………………………………….. 60 4-3-2- استعاره در صحیفه سجادیه …………………………………………………………………….. 62 4-4- کنایه……………………………………………………………………………………………………… 83 4-4-1- بلاغت کنایه………………………………………………………………………………………… 84 4-4-2- کنایه در صحیفه سجادیه ……………………………………………………………………….. 85 برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
:: بازدید از این مطلب : 764 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه قمدانشکده ادبیات وعلوم انسانیپایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان وادبیات عربیعنوان :بررسی و پژوهشی دراشعاروطنیعبدالله بردونیاستاد راهنما :دکتر مصطفی شیروی خوزانیاستاد مشاور :پروانه فردادزمستان 89برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده حضور استعمار در کشورهای عربی در قرن معاصر، شاعران را بر آن داشت که درباره وطن خود شعر بسرایند؛ به همین سبب شعر وطنی در دیوان شاعران این دوره از جایگاه والایی برخوردار است. در این میان عبدالله بردونی شاعر روشندل یمنی جزء برجستهترین شاعران وطنی است که نامش هماکنون در میان شاعران جهان عرب مطرح است.با بررسی دیوان وی معلوم شد که وی راجع به وطن خویش اشعار زیادی سروده وبدان عنایت ویژهای داشته است. او در موضوعات گوناگون ملی ـ میهنی از جمله: آزادی، وحدت و همبستگی، عشق به وطن،مبارزه با استعمار، انتقاد از رجال سیاسی و… شعر سروده است. این تنوع و گستردگی مضامین وطنی را میتوان از برجستهترین ویژگیهای شعر وی دانست که نبوغ شعری خود را دربیان آنها به کاربرده است.اودر بیان این مضامین از مکتب ادبی رمانتیسم تأثیر پذیرفته است . زیرا این مکتب ادبی از یک طرف تمام جوانب زندگی بشر اعم از مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ادبی را که میتوانسته با یکی از حواس پنجگانه به آن رخنه کند، در بر میگیرد؛ و از طرف دیگر بر پایه توجه به احساسات، آزادی، تجدید در مضمون و ساختار ادبی استوار است. بردونی با وجود اینکه اشعارش کلاسیکی است اما در مضمون و ساختار اشعارش خواستار نوآوری و ابداع بوده است میتوان گفت وی دراین زمینه از سرآمدان این مکتب ادبی است.همچنین زندگی پر فراز و نشیب این شاعر بزرگ و فشارهایی که به موجب فقر و محرومیت،ظلم وستم حاکمان،غربت و دوری از وطن وخانواده بر او وارد شد شعر وی را تحت تأثیر قرار داده است. واژگان کلیدی:عبدالله بردونی، شعر وطنی، مضامین وطنی.
فهرست مطالب
فصل اول: بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی عصر عبدالله بردونی… 5 1- اوضاع سیاسی واجتماعی عصر شعر. 6 1-1.اوضاع یمن قبل از انقلاب 1962م. 6 1-2.تحولات سیاسی یمن در فاصله دو جنگ…. 6 1-2-1.سیاست امام یحیی در داخل کشور. 7 1-2-2.حرکت ملی ـ میهنی بین دو جنگ…. 9 1-3.تحولات سیاسی در یمن بعد از جنگ جهانی دوم. 9 1-3-1.یمن در زمان حکومت امام احمد. 10 1-3-2.انقلاب 1948م و 1955م. 10 1-3-3.کوششهای اصلاح طلبانه. 11 1-3-4.اوضاع سیاسی و اجتماعی در شمال یمن.. 12 1-3-5.انقلاب و پایان حکومت ائمه در یمن.. 15 1-3-6.انقلاب 1962م و اعلان جمهوری.. 15 1-3-7.جمهوری دمکراتیک خلق یمن.. 17 الف) جنوب یمن تحت نفوذ و سیطره بریتانیا 17 ب) حکومت بریتانیا در جنوب یمن در بین دو جنگ…. 18 1-3-8.اوضاع سیاسی واجتماعی در جنوب یمن.. 20 1-3-9.بالا گرفتن حرکتهای ملی و میهنی در جنوب بر علیه استعمار بریتانیا 20 1-3-10.انقلاب مسلحانه و استقلال جنوب یمن.. 21 1-3-11.تحولات سیاسی دریمن بعد از دو انقلاب… 22 1-3-12.اوضاع اجتماعی، فرهنگی و آموزشی.. 26 1-3-13.وضعیت زنان در جامعه یمن.. 27 فصل دوم: سیر زندگی عبدالله بردونی… 29 1-5. آغاز جوانی «عبد الله بردونی» 33 2-3-1. رابطه فرهنگ با سیاست در نزد بردونی.. 41 2-4-1. غربت و دوری از وطن.. 42 2-5. مکتب رمانتیسم و بردونی.. 50 2-5-1. مکتب ادبی رمانتیسم.. 51 2-5-2-1.توجه به احساسات و هیجانات فرد. 52 2-5-2-3.گریز از اجتماع و واقعیت و سیر در عالم رؤیا و خیال. 53 2-5-2-4.تجدید در مضامین و ساختار اجناس ادبی.. 54 2-5-3. موضوعات کلی مکتب رمانتیک…. 54 2-6. فعالیتهای سیاسی و اجتماعی«بردونی» 56 2-6-1. سمتهای سیاسی «بردونی» 59 2-7. منزلت ادبی «عبد الله بردونی» 59 2-8. بردونی در سخن ادباء و ناقدان. 60 فصل سوم: بررسی و پژوهشی در اشعار وطنی عبدالله بردونی… 66 1- تاریخچه وطنیات در ادبیات عربی.. 67 1-4. شعر وطنی در ادبیات عربی قدیم.. 69 1-5. شعر وطنی در ادبیات عربی معاصر. 71 1-6. عوامل به وجود آورنده شعر وطنی.. 72 د) گرایش اقلیتی و منطقه ای.. 76 1-9.بردونی شاعر وطنی و قومی.. 81 2-1. ویژگیهای اشعار وطنی «عبدالله بردونی”. 84 3- زبان اشعار وطنی بردونی.. 95 3-2-1.اسلوب ردالعجز الی الصدر. 101 4-2.دعوت به وحدت، همبستگی و تعاون. 109 4-4.انتقاد از رجال سیاسی.. 119 4-9.تجلیل از قهرمانان ملی.. 131 4-10. افتخار به شکوه و عظمت گذشته و دعوت به احیای آن. 134 4-11.ضرورت فراگیری علم و دانش…. 135 4-13.به تصویر کشیدن مشکلات مردم در زمان حکومت… 139
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 1041 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیپایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوقعنوان :مسئولیت مدنی رسانه های صوتی و تصویریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) بخش نخست:مفاهیم ومبانی مسؤولیت مدنی رسانه های صوتی وتصویری صحبت از مسؤولیت مدنی رسانههای صوتی و تصویری و مبانی و منابع این مسؤولیت ،نیازمند شناختی دقیق از مفهوم رسانه های صوتی،تصویری و به عبارتی دقیق تر مفهوم رسانه در معنای عام است.زیرا با شناسایی تعریف رسانه به نتیجهی دقیقتری از مسؤولیت مدنی رسانهها خواهیم رسید.در فصل اول این بخش به تعریف و مفهوم رسانه ها که امروزه بخش بزرگی از جامعه ی انسانی را به خود مشغول کرده است،خواهیم پرداخت و سپس به بیان کارکرد ها و انواع رسانه ها در جهان و نقش اساسی و سازنده ی آنها بر جامعه میپردازیم.در فصلهای بعدی با توجه به مبانی مسئولیت مدنی و با در نظرگرفتن دقائق موجود در رسانههای صوتی و تصویری به معرفی منابع و مبانی مسؤولیت مدنی و موشکافی مسؤولیت مدنی در رسانهها پرداخته و مسئولیت مدنی را از زاویه رسانههای صوتی و تصویری مورد بررسی و موشکافی قرار داده و با توجه به مصادیق آن شناخت دقیقی از این مسئولیت در رسانههای صوتی و تصویری ارائه می نمائیم. فصل اول:تعریف و مفهوم رسانههای صوتی ،تصویری و انواع آن انسان شخصی است اجتماعی و در جامعه پیرامون خود زندگی میکند و فطرت و ضرورت این زندگی اجتماعی،اجتماعی بودن انسان است.آدمی از بدو زندگی میل به جمع و جمع گرایی دارد و فطرت اجتماعی او،وی را ملزم میسازد که با همنوعان خویش در تعامل و ارتباط باشد و همین ارتباط و تعامل با افراد بشر،اجتماع را تشکیل داده و به رغم این ارتباط،انسان در گروههای اجتماعی چون قوم،خانواده و جامعه قرار میگیرد و این قرارگیری در گروهها جامعه را ایجاد مینماید. جامعهای که دور نمای آن روابط مجموعهای از انسانها با یکدیگر است که جامعه را سرپا نگهداشته است و فرایند این ارتباطات میان انسانها واکنشهایی است که انسانها را متأثر میسازد. اشکال ارتباطی بین جوامع گذشته به مراتب سادهتر از امروزه بوده و گاه با روشن کردن آتش یا حک کردن منظور خود بر روی سنگ ها پیام خود را به افراد دیگر منتقل میکردند. اما امروزه ارتباطات شکل پیچیدهتری به خود گرفته و پیشرفت فنآوری و تکنولوژی نحوهی ارتباطات افراد را به طور غیر قابل باوری متحول نموده است.امروزه رسانه که محصول و نتیجهی این گفتار اول: تعریف رسانههای صوتی و تصویری اگر تمامی وسایل شفاهی،نوشتاری و تصویری را که با گروه کثیری از مردم ارتباط برقرار کردهاند و از طریق آنها اخبار،اطلاعات و نظرات منعکس یا منتشرمی شوند،رسانههای گروهی یا وسایل ارتباط جمعی بنامیم،به تعریفی کلی دست یافتهایم که می تواند تقریباً همهی رسانههای گروهی را در بر گیرد. نکتهی حائز اهمیت این است که رسانههای همگانی وسایل فنی انتقال پیام و بر قراری ارتباط هستند و این وسایل اگر با استفاده از فنآوری و در سطحی نامحدود و برون گروهی صورت گیرد در مقولهی همانگونه که از اسم رسانههای صوتی و تصویری مشخص است،آن دسته از رسانههای همگانی که به صورت دیداری و یا شنیداری و یا هر دو توأماً با مخاطبین خود ارتباط برقرار میکنند، رسانههای صوتی وتصویری[2] نامیده میشوند، همانند رادیو، تلویزیون، شبکههای دیجیتال ماهوارهای و یا اینترنتی ، براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد
:: بازدید از این مطلب : 740 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه مازندراندانشکده علوم انسانی و اجتماعیپایان نامه ی دوره کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عربیموضوع:بینامتنیت قرآنی در مقامات حریریاستاد راهنما:دکتر مصطفی کمالجواستاد مشاور:دکتر حسن گودرزیشهریورماه 1391برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده مقامات حریری نوشته ابو محمد قاسم بن علی حریری بصری، اثری است گرانسنگ در موضوع مقامات که این نویسندهی توانا آن را به تقلید از شیوهی بدیعالزمان در پنجاه مقامه نگاشته، و در تصنع و تکلف از وی در گذشته و این فن را به کمال رسانده است. هر مقامه در قالب داستانی کوتاه و مستقل است که شخصی به نام حارث بن همام، شیفتهی نوادر ادب، آن را روایت کرده است. و قهرمان داستانها، پیرمردی است شوخ، فرزانه، خطیب و دانای علوم و فنون ادبی به نام ابو زید سروجی، که با خطابههای شیرین خود همگان را میفریبد. قرآن کریم، مهمترین و بینظیرترین کتاب در نزد مسلمانان و به ویژه علما و ادبا است و کاملترین کتابی است که نازل شده و بلاغت و زیبایی آن همگان را شیفتهی خود نموده است و نویسندگان بسیاری، از آن تأثیر پذیرفتهاند. ابو القاسم حریری نیز از جمله کسانی است که مقامات خویش را با تأثیر پذیری از قرآن کریم بنا نهاده و از آیات و مضامین آن بهرهی وافر برده است. در انجام این پایاننامه، از روش کتابخانهای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. و سعی بر آن شده تا بینامتنیت قرآنی را در مقامات حریری، که به حق یکی از کمنظیرترین آثار ادبی در ادبیات عرب، محسوب میشود مورد بررسی و کند و کاو قرار دهد. حریری از آیات نورانی قرآن کریم، بهره فراوان جسته است که در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفته است:
پژوهشی که انجام شده، نشانگر این است که کاربرد قرآن در کتاب مقامات حریری بسیار جالب توجه بوده، که شاید در این بررسی فقط به بخشهایی از آن اشاره شده است. و این امر بیان کنندهی توجه وافر این شاعر به کلام خداوند میباشد. واژگان کلیدی: حریری، مقامات، قرآن کریم، بینامتنیت
فهرست مطالب عنوان صفحه 1-4 تناصّ قرآنی در مقامات حریری.. 7 1-6 پژوهشهای علمی انجام شده قبلی در ارتباط با پایان نامه (بطور مختصر) 9 1-7 حدود پژوهش (در صورت لزوم) 9 2-8 سبب تألیف کتاب مقامات حریری.. 13 2-9 گنگی حریری در دیوان خلافت… 14 2-12 موافقان و مخالفان مقامات حریری.. 16 3-1 درآمد……………………………………………. 18 3-2 نگاهی کلی به نثر عباسی.. 18 3-4 تصنیع و دواوین خلافت عباسی.. 19 3-5 جایگاه شاعران در نزد خلفا و امرا 20 3-9 عوامل ظهور مقامات در عصر عباسی.. 22 3-12 سیر تحول معنایی مقامه. 26 3-14 قهرمان در مقامات عربی.. 27 3-17 راوی و قهرمان مقامات حریری.. 28 3-18 شخصیت قهرمان داستان، واقعیت یا خیال.. 28 3-22-1 استفاده از کنایات و آیات قرآن.. 30 3-22-2 استفاده از سجعهای متوالی وصنایع بدیعی.. 31 3-22-3 استفاده از شعر در میان نثر. 32 3-23 مقامات حریری راهی به درون وی.. 33 3-24 خلاصه ای از مقامات حریری.. 33 3-25 متأثران از مقامات حریری.. 34 3-26 مقامات حریری و ادب اروپایی.. 35 3-29 سیر مقامه نویسی پس از بدیع الزمان.. 37 3-30 حریری و مقایسه وی با بدیع الزّمان.. 37 3-31 تفاوت مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری.. 39 3-35 کریستوا و تعریف وی از بینامتنیت… 42 3-36 بینامتنیت در ادبیات غرب… 43 3-37 بینامتنیت در ادبیات عرب… 44 فصل4 بررسی بینامتنیت قرآنی(تناص) در کتاب مقامات حریری.. 48 4-4-2 امر به معروف و نهی از منکر. 61 4-4-3 پنهان نبودن چیزی از خداوند.. 62 4-4-6 فریبنده بودن زندگی دنیا 63 4-4-8 مهمانی دادن حضرت ابراهیم. 64 4-4-24 روشن ساختن پیری با موی سپید.. 71 4-4-25 یاری خواستن از خداوند.. 71 4-4-27 پنهان نماندن چیزی از خداوند.. 72 4-4-31 حضرت موسی و خضر(علیهما السلام) 73 4-5-1 آموختن بیان و الهام کردن روشنی کلام. 75 4-5-5 پنهان نبودن چیزی از خداوند.. 77 4-5-11 مقدم داشتن دیگران بر خود. 79 4-5-13 خدای یگانه و بینیاز. 80 4-5-15 بیهوش بر زمین افتادن قوم. 81 4-5-17 آشکار کردن راه راست از گمراهی.. 81 4-5-20 مباح دانستن چیزهای حرام هنگام نیاز ضروری.. 82 4-5-21 لا نه شرقی و نه غربی.. 82 4-5-23 سخن حضرت مریم: ای کاش فراموش شده بودم. 83 4-5-26 وا نگذاشتن به حال خود. 83 4-5-27 فرعون و غرق شدنش در دریا 84 4-5-28 در هم پیچیدن آسمان.. 84 منابع فارسی 91
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 1001 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه کردستاندانشکده ادبیات و علوم انسانیگروه زبان و ادبیات عربیعنوانتحلیل بینامتنی دینی در رمانهای «عمالقه الشمال» و «لیالی ترکستان» نجیب کیلانیاستاد راهنمادکتر حسن سربازاستاد مشاوردکتر هادی رضوانپایان نامه کارشناسی ارشد رشتهی زبان و ادبیات عربیمهر ماه 1391برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده بینامتنی یکی از گرایشهای نقد جدید به شمار میرود که از تعامل میان متون بحث میکند. در این رویکرد نقدیکه به «تناصّ» نیز شهرت دارد، متن از لحاظ ارتباطی که با متنهای دیگر دارد مورد بررسی قرار میگیرد، چرا که بر اساس این نظریه هیچ متنی مستقل نبوده، بلکه فراخوانی از متون دیگر میباشد.گرچه نظریهی بینامتنی اشتراکات فراوانی با اصطلاحات بلاغت قدیم عربی از جمله اقتباس، تضمین، سرقات و… دارد، اما ناقدان معاصر تفاوتهایی بین آنها قائلند. یکی از حوزههای بینامتنی، «بینامتنی دینی» میباشد که منظور از آن تداخل متنهای دینی منتخب از قرآن کریم، حدیث شریف، شخصیتها، حوادث، احکام و مفاهیم دینی با متن اصلی است به گونهای که این متون با ساختار متن اصلی هماهنگ بوده و هدف فکری یا هنری یا هردو را با هم ایفا کند.
نجیب الکیلانی(1995م)رماننویس، شاعر و نظریهپرداز عرصهی ادبیات اسلامی است. او آثارش را در راستای نشر مفاهیم اسلامی تالیف کرده و با تالیف تعداد زیادی رمان، کتاب و مقاله خدمات فراوانی به ادبیات اسلامی معاصر نموده است. رمانهای کیلانی آینهی تمام نمای عقاید اسلامی و دیدگاههای سیاسی و اجتماعی او میباشند. او همچون نویسندهای متعهد از منابع اصیل اسلامی جهت پایه ریزی رمانهایش الهام میگیرد و در آثارش پیام استقلال، آزادی و بازگشت به هویت اسلامی برای جوامع اسلامی را دارد. کیلانی دو رمان تاریخی «عمالقه الشمال» و«لیالی ترکستان» را پیرامون بحرانهایی که نیجریه و ترکستان شرقی در قرن بیستم شاهد بودند، تالیف کرده است. و در آنها با رویکرد اسلامی خود، عقاید، مفاهیم و دیدگاههای اسلامی خود را بیان نموده است. بینامتنی دینی در این دو رمان در دو سطح مستقیم و غیر مستقیم جریان دارد. بینامتنی مستقیم شامل، بینامتنی با قرآن، احادیث نبوی، شخصیتهای دینی، حوادث تاریخ اسلام و احکام شرعی میباشد.او غالبا آن دسته از مفاهیم را به طور مستقیم در رمان آورده است که هرکدام به نوبهی خود یک اصل مهم اسلامی به شمار میروند، همچنین او شخصیتهای دینی و نیز حوادث تاریخی ویژهای را برای راساندن پیام خود به مخاطب انتخاب نموده است. در بینامتنی غیر مستقیم نیز نویسنده در قالب نماد و نقاب به بیان دیدگاههای اسلامی خود پرداخته است. از جمله این نمادها نام رمانها و توصیف برخی حالات و شخصیتها میباشد که در حیطهی بینامتنی غیر مستقیم قرار میگیرند. علاوه بر این کیلانی برای ابراز عقاید اسلامی خود نقاب شخصیتهای رمانرا بر چهره زده است. اودر این زمینه تنها به نقاب یک شخصیت بسنده نمیکند بلکه از نقاب شخصیتهای مختلف رمان برای بیان دیدگاههای خود سود میبرد. ——————————————- کلیدواژه: ادبیات داستانی، بینامتنی دینی، نجیب کیلانی، عمالقه الشمال، لیالی ترکستان فهرست مطالب عنوان صفحه
1-مقدمه سپاس و ستایش برای خداوند عالمیان و درود و سلام خدا بر رسول اکرم و خاندان پاک و اصحاب بزرگوارش؛ با عنایت به کارکردهای وسیع ادبیات به جرأت میتوان ادعا کرد که ادبیات اسلامی در طول تاریخ یکی از تاثیر گذارترین عوامل در نهضت امت اسلامی بوده است.در دوران معاصر نیز حجم وسیع کارهای ادبی اسلامی اعم از شعر، رمان، داستان، نمایشنامه و فیلم نامههایی که در خدمت اهداف دعوت اسلامی نوشته شدهاند، شاهد بر این مدعاست. اگر چه دوران سیاه سلطهی دیکتاتورهای مستبد وابسته به شرق و غرب در تاریخ معاصر اسلام یک تراژدی غمناک شمرده میشود اما همین اوضاع از جهتی سبب پیدایش، رشد و تکامل ادبیاتی اسلامی با قابلیتهای فراوانی شد که آن را از قالب کلاسیک خود وارد عرصه های نو ادبیات نمود که این روند رشد و تکامل همچنان ادامه دارد و روز به روز افقهای تازهای را در مینوردد. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 717 نوشته شده توسط : admin
دانشکده ادبیات و علوم انسانیگروه زبان و ادبیات عربیتحلیل محتوایی نمایشنامه های صلاح عبدالصبوراستاد راهنمادکتر فرهاد رجبیاستاد مشاوردکتر سیده اکرم رخشندهنیااسفند1393برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب فصل اول : کلیات 1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2 1-2- بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………3 1-3- فرضیه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………4 1-4- هدف از اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4 1-5- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4 1-6- روش پژوهش و مراحل انجام پایان نامه………………………………………………………………………………………………………………….7 فصل دوم : نمایشنامه نویسی 2-1- نمایشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9 2-2- عناصر هنر نمایشنامه نویسی………………………………………………………………………………………………………………………………11 2-2-1- گفتگو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..11 2-2-2- شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………12 2-2-3- حادثه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………14 2-2-4- کشمکش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15 2-2-5- حرکت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….16 2-2-6- محیط……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………17 2-2-7- فکر یا ایده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….17 2-2-8- بافت و ریخت داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………….18 2-3- مهمترین انواع نمایشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………19 2-3-1- کمدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..20 2-3-2- تراژدی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21 2-4- نمایشنامه عربی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………22 2-4-1- نمایشنامه عربی قبل از عصر نهضت………………………………………………………………………………………………………………….22 2-4-2- نمایشنامه عربی بعد از نهضت جدید………………………………………………………………………………………………………………..26 2-4-3- پیشگامان نمایش عربی در عصر نهضت…………………………………………………………………………………………………………….27 – مارون النقاش مؤسس نمایش عربی…………………………………………………………………………………………………………………………….28 – أبوخلیل قبانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….29 – یعقوب صنوع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….30 2-4-4- نمایشنامه در قرن 20……………………………………………………………………………………………………………………………………..31 2-5- آغاز دوران معاصر نمایشنامه نویسی در مصر……………………………………………………………………………………………………..35 2-6- نمایشنامه شعری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….37 فصل سوم : نگاهی به زندگی و ادبیات صلاح عبدالصبور 3-1- صلاح عبدالصبور در گذرگاه حیات وادبیات………………………………………………………………………………………………………43 3-2- نمایشنامههای صلاح عبدالصبور…………………………………………………………………………………………………………………………..48 3-2-1-بعد أن یموت الملک………………………………………………………………………………………………………………………………………..48 3-2-1-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه بعد أن یموت الملک…………………………………………………………………………………….49 – پادشاه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..49 – ملکه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49 – شاعر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-2- مأساه الحلاج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-2-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مأساه الحلاج……………………………………………………………………………………………….52 – حلاج……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..52 – شبلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52 – حاکمان جور……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………52 3-2-3- لیلی و المجنون………………………………………………………………………………………………………………………………………………53 3-2-3-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه لیلی و المجنون……………………………………………………………………………………………55 – سعید………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55 – لیلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..55 – استاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55 – زیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56 – حسان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….56 3-2-4- الأمیره تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..56 3-2-4-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه الأمیره تنتظر………………………………………………………………………………………………..58 – شاهزاده خانم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58 – قرندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58 – سمندل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………58 3-2-5- مسافر لیل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58 3-2-5-1- شخصیتهای برجسته نمایشنامه مسافر لیل……………………………………………………………………………………………………59 – مسافر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59 – بلیط فروش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 59 – راوی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 60
فصل چهارم : نمایشنامههای صلاح عبدالصبور و میراثهای غربی و عربی تأثیرپذیریهای صلاح عبدالصبور در نمایشنامههایش…………………………………………………………………………………………………..62 4-1-تأثیرپذیری عبدالصبور از آثار به ویژه نمایشنامههای غربی(دوره جدید)………………………………………………………………..63 4-1-1- نمایشنامهی مأساه الحلاج………………………………………………………………………………………………………………………………..63 4-1-2- نمایشنامهی مسافر لیل…………………………………………………………………………………………………………………………………….66 4-1-3- نمایشنامهی لیلی و المجنون…………………………………………………………………………………………………………………………….68 4-1-4- نمایشنامهی الأمیره تنتظر…………………………………………………………………………………………………………………………………72 4-2- تأثیرپذیریهای عبدالصبور از فرهنگ و ادبیات قدیم و معاصر عربی…………………………………………………………………….73 4-2-1- میراث تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….73 4-2-2- میراث ملی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….77 4-2-3- میراث دینی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..80 4-2-4- میراث صوفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………85 4-2-5- میراث ادبی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
فصل پنجم : مضامین نمایشنامههای صلاح عبدالصبور 5-1- فقر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..94 5-2- التزام و پایبندی متفکران…………………………………………………………………………………………………………………………………..100 5-3- فساد و ظلم و ستم حاکمان(بیعدالتی رایج در جامعه)………………………………………………………………………………………….107 5-4- عشق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………110 5-5- آزادی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..117 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 123 منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..125 منابع عربی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..127 مجلات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….129 چکیده
ادبیات از دیرباز جلوهگاه اندیشه، آرمان، فرهنگ، تجارب و روحیات یک ادیب بوده است. امروزه آثار ادبی به صورت مستقیم یا در قالب رمز و اشاره، در حقیقت بیانگر عواطف، آگاهیها، افکار و تجربیات نویسندگانش است. آنها با قدرت اندیشه و قوهی تخیل و به کارگیری بدیع زبان، جلوه و معنای خاصی به زبان میبخشند و با نفوذ در فکر و جان خواننده آنها را در غمها و شادیهایشان شریک میکنند. در واقع برخی از آثار ادبی میتواند صادقترین ترسیم کنندهی زندگی فردی و اجتماعی و دغدغه های صاحب اثر باشد. ادبیات معاصر عربی، دربردارندهی مفاهیمی نو است که نتیجه پیشرفت تمدن بشری است. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 873 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه قمدانشکده ادبیات و علوم انسانیپایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربیعنوان:ترجمه و بررسی کتابوصف البحر والنهر فی الشعر العربینوشته حسین عطواناستاد راهنما:دکتر سید محمد رضی مصطفوینیااستاد مشاور:دکتر حیدر محلاتیزمستان 1390برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده توصیف اثر دریا و رود در شعر و ادب عربی از موضوعات ناشناخته فن وصف به شمار میآید. کتاب «وصف البحر والنّهر فی الشعر العربی» نوشته حسین عطوان از مهمترین آثاری است که در زمینه تأثیر دریا و رود در شعر عربی از دوره جاهلی تا پایان دوره عباسی دوم نگاشته شده است. از این رو اثر حاضر، از نوشتههای مهم در این زمینه محسوب میشود که تا کنون برای پژوهشگران ایرانی ناشناخته بوده است. همین امر ما را بر آن داشت تا به ترجمه این اثر ارزشمند به زبان فارسی اقدام کنیم. این پژوهش پاسخی است به کسانی که وجود دریا و مظاهر آن را در شعر عربی انکار نمودهاند. با این پژوهش میتوان گفت که اعراب جاهلی دریا را آزموده و وسایل دریانوردی را شناخته و از ثروتهای آن بهرهمند گردیده؛ و این امر از طریق دلایل تاریخی و قرآنی و شعری قابل اثبات است. نگارنده پس از ترجمه این اثر، به بررسی کتاب پرداخته و تا حد امکان نظرات نویسنده و روش او را در تألیف این کتاب مورد نقد و بررسی قرار داده است. در ترجمه این اثر تلاش شده که در عین وفاداری به متن، ترجمه روان و دقیقی ارایه گردد. همچنین شواهد شعری کتاب اعراب گذاری و به منابع معتبر ارجاع داده شده است. این پژوهش بررسیای مقدماتی برای پژوهشهای بعدی درباره اثر دریا در شعر عربی به شمار میرود تا اینکه مطالبی که به صورت مختصر بیان گردیده را به تفصیل بررسی نمایند و به نتایجی مهّمتری دست یابند.
واژگان کلیدی: شعر جاهلی، شعر اموی، شعر عباسی، دریا، رود، وصف. فهرست مطالب
عنوان صفحه Contents تعریف مسأله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق 3 1- 1- 2. صدر اسلام و عصر اموی 12 4- معرفی کتاب «وصف البحر والنّهر فى الشعر العربی من العصر الجاهلی حتّی العصر العباسی الثانی» 23 4-3 – 1. باب اول: عصر جاهلی 24 4- 3- 3. باب سوم: عصر عباسی اول 27 4- 3- 4. باب چهارم: عصر عباسی دوم 28 4- 4. جایگاه کتاب در میان تألیفات دیگر 28 5- بررسی کتاب «وصف البحر والنّهر فى الشعر العربی» 29 5- 2- 2. شیوه نویسنده در تألیف کتاب 34 5- 2- 3. رویکرد نویسنده به موضوع 38 فصل دوم: ترجمه کتاب وصف البحر والنهر فى الشعر العربی من العصر الجاهلی حتّی العصر العباسی الثانی 42 بخش اول: دیدگاه محققان در باره توصیف دریا و رود 48 بخش دوم: تشبیه هودج به کشتی 52 بخش سوم: تشبیه محبوب به مروارید و توصیف غوّاصی و غوّاصان 60 بخش چهارم: سفر دریایی بازرگانی و تاریخی 70 بخش پنجم: تشبیه مهارت هنری خود به مهارت ماهی در شنا کردن 74 بخش هفتم: تشبیه کرم و بخشش ممدوح به رود پر آب 79 بخش اول: توصیف مسافرت در رودخانه 87 بخش دوم: توصیف ترس از دریانوردی و نبرد دریایی 93 بخش اول: بسنده نمودن شاعران به توصیف سفر در رودخانه 98 بخش دوم: دوره تجدید و رستاخیز ادبی 99 بخش سوم: دوره پیشرفت و تهذیب» 118 بخش چهارم: دوره نضج و کمال 129 بخش اول: توصیف مسافرت در رودخانه 135 بخش دوم: توصیف نبرد دریایی 144 برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 757 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|